Perception of formal and informal institutions involved in the civic education of children

Authors

  • Moncerrat Arango Morales Universidad Autónoma de nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.29105//pgc4.7-6

Keywords:

Citizen Education, Liberty, Smaller, Formal and Informal Institutions, Televisión.

Abstract

School and Television are formal and informal institutions that contribute to the civic education of girls and boys. This analysis shows that school and television provide education.  Although this is not what is expected, this is exposed as important because children represent the active capital of a society, they are responsible for maintaining order, customs and traditions of their country. These institutions, as opinion makers, are decisive for achieving a more equitable society that helps to create a better society. This work resorted to the Cognitive Development theory, to determine the age of the sample group and to understand the decision making process of the infants; we used the crop theory to analyze the effects of television; a mixed, descriptive, exploratory, transverse method was used in the field work for the survey technique that was handled with the questionnaire as a tool. In order to determine the sample, two sources were consulted: INEGI (2010) presented 92 562 minors, while Secretary of Education showed data of 157, 105 infants; the sample comprised 384 girls and boys; the final survey applied was 500.

The study showed that girls and boys perceive in their favorite TV show characters, one of the values needed in citizen education, freedom of expression. Minors express their ideas using verbal and non-verbal communication, but also using actions such as: insulting and offending the other characters.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguilera P. R. E. (2008). Ciudadanía democrática, educación política y comunidad en el pensamiento de John Dewey. En R. E. Portales, & S. E. Nava, Pensamiento Político Contemporáneo Una Panorámica (pp.. 39-63). México: Porrúa

Benítez, R. S. (2008). Política, Pensamiento y Libertad en Hannah Arendt. En R. E. Navas, Pensamiento Político Contemporáneo (pp. 3-17). México: Porrúa.

Corvera, T. G. (Noviembre de 2010). Democracia y Formación Ciudadana. Recuperado de http://www.ife.org.mx/docs/IFE-v2/DECEYEC/EducacionCivica/CuadernosDivulgacion/CuadernosDivulgacion-pdfs/CUAD_28.pdf

Digón Regueiro, P. (2008). Programación infantil y TV sensacionalista: entretener, desinformar, deseducar. Comunicar, 16, 65-76.

Elizalde L. (2013). Medios, instituciones y cambio institucional. El caso de la neo televisión. Recuperado de https://oteve.files.wordpress.com/2011/03/medios-instituciones-y-cambio-institucional-el-caso-de-la-neotelevisic3b3n.pdf

Espejel Mena, J. y Vega Vega, M. (2005). Libertad, igualdad y democracia liberal en el pensamiento de Norberto Bobbio. Espacios Públicos, 8 (15),. 77-91

Fernández Poyatos, M. D. y Tur Viñes, V. (2005). El mensaje televisivo de programas y publicidad dirigido al público infantil: aproximación a la calidad de su contenido. Comunicar, 25, 1134-3478.

Ferrete S. C. (2011). Ciudadanía sin límites: el trasfondo de la gobernanza global. Quaderns de filosofia i ciència, 41, 89-98. Recuperado de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/43154/3976342.pdf?sequence=1

Huisinga J. (2008). Homo Ludens. España: Alianza editorial, S.A.

Igartua, J. (2008). La infancia construida: efectos prosociales y antisociales de los contenidos televisivos. Recuperado de: http://www.academia.edu/1586319/La_infancia_construida_efectos_prosociales_y_antisociales_de_los_contenidos_televisivos1

Instituto Federal Electoral (2000). Derechos y Valores para la Niñez Mexicana. Mexico: Autor.

Instituto Federal Electoral (2014). Informe país sobre la calidad de la ciudadanía en México. Recuperado de: portalanterior.ine.mx/archivos2/s/DECEYEC/EducacionCivica/informe_pais_WEB-ok.pdf

Jiménez, J. C. (2008). El valor de los valores en las Organizaciones. Recuperado de http;/www.elvalordelosvalores.com/definición/index/html

Lagroye J. (1994). Sociología Política. México: Fondo de Cultura Económica.

Medrano, Concepción: Airbe, Ana. 13, pp. 53-67.

Medrano, C. y Aierbe, A. (2008). Valores y contextos de desarrollo. Revista de Psicodidáctica, 13 (1), 53-67.

Oliva Zarate, L. y Castro C. (2012). Uso de la Televisión y su relación con los problemas de conducta. Alemania: Editorial académica española.

Peters, G. (2003). El nuevo” institucionalismo. Teoría institucional en ciencia política. Recuperado de

http://www.google.com.mx/url?url=http://www.revistas.unam.mx/index.php/rep/article/download/37

/34214&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwiL9bGun5fXAhWJqFQKHVqpCJoQFggbMA

I&usg=AOvVaw1V49XeEAmVsZYseH-wur65

Sánchez B.R. (2008). Política, Pensamiento y Libertad en Hannah Arendt. En Aguilera P. RE & Escamés N. S.(Ed.), Pensamiento Político Contemporáneo. México: Editorial Porrúa.

Téllez S. E. y González, M.S. (2013). Cultura y estructura política en guerrero. En Castillo D. JL; Mendieta R. A.; Coutiño O.F. (coord.), La realidad de la Comunicación Política relaciones de poder, actores y escenarios emergentes. México: Fontamara.

Thesing, J. (1999). Estado de Derecho y Democracia. Buenos Aires Argentina: Konrad Adenaver Stiftung.

Unión, C. D. (2012). Ley Federal de Radio y Televisión. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/114.pdf.

Uvalle Berrones, R. (2011). Las ciencias sociales y las políticas públicas en el fortalecimiento del arte de gobernar convergencia. Convergencia, 55, 37-68. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v18n55/v18n55a2.pdf

Woldenberg, J. (2007). El Cambio Democrático y la Educación Cívica en México. México, D.F.: Cal y Arena.

Published

2020-06-18

How to Cite

Arango Morales, M. (2020). Perception of formal and informal institutions involved in the civic education of children. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 4(7), 82. https://doi.org/10.29105//pgc4.7-6