Contractual relationship in Local Public Education Services: analysis from Agency Theory
DOI:
https://doi.org/10.29105/pgc9.18-13Keywords:
Educational Governance, New Chilean Public Education, Educational Policy, Local Education Service, Agency TheoryAbstract
On the other hand, the Local Public Education Services are educational organizations created to restructure the Chilean public education system. In this sense, the objective of this work was to apply the concepts of the Agency Theory, to the Local Services, trying to explain, theoretically, the relationship that exists with the educational establishments of the public system. The methodology used was the interpretative documentary review through content analysis. For this purpose, laws, regulations, decrees and evaluation reports issued by the relevant institutions and scientific articles were reviewed. It is concluded that the Agency Theory allows to analyze the organizational system of Local Services. In this same sense, the figure of principal falls on the executive management of the Local Services and the agents will be the directors of the educational establishments, who through Performance Agreements, determine the terms of the contractual relationship. Along with the above, control mechanisms are observed, which are materialized through the performance agreement, the Local Educational and Strategic Improvement Plan, the latter defines the educational strategy and management for a certain time.
Downloads
References
Aktoprak, A. y Hursen, C. (2022). A bibliometric and content analysis of critical thinking in primary education. Think. Skills Creat, 44, 1–22. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101029 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101029
Arráez, M., Calles, J. y Moreno de Tovar, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa. SAPIENS, 7(2), 171-181. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41070212
Andreu-Abela, A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Ediciones Fundación Centro de Estudios Andaluces.
Barona, B (2010). La Nueva Economía de las Organizaciones: la Teoría de la Agencia (borrador).
Belleï Carvacho, C., Alzamora Muñoz, G., Rubio, X., Alcaíno, M., Donoso, M., Martínez, J., Fuente, L., Pozo, F. y Díaz, R. (2018). Nueva Educación Pública: contexto, contenidos y perspectivas de la desmunicipalización. Disponible en https://doi.org/10.34720/dkg9-v819
Berhold, M. (1971). A Theory of Linear Profit-Sharing Incentives. The Quarterly Journal of Economics, 85(3), 460–482. https://doi.org/10.2307/1885933 DOI: https://doi.org/10.2307/1885933
Caro Espitia, N., Hernández Aros, L., & Flórez Castrillón, O. (2016). Encargo de la Auditoría: “Un Análisis a partir de la Teoría de la Agencia”. Pensamiento Republicano, (2). http://ojs.urepublicana.edu.co/index.php/pensamientorepublicano/article/view/313
Cárdenas-Cabello, F. (2020). Política de planeación de la educación superior en México e industria 4.0: 2013-2024. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 6(12), 49. https://doi.org/10.29105/pgc6.12-3 DOI: https://doi.org/10.29105/pgc6.12-3
Concha, C. (2011). Ponencia presentada en el Seminario Regional Descentralización de la Educación en Centroamérica: Mejora de la Eficiencia y la Participación. GIZ, ICAP y Ministerio de Educación de Guatemala. Ciudad de Guatemala, Guatemala, 26 al 28 de julio de 2011.
Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación (2006, 11 de diciembre). Informe Final.
Cuervo, A., Fernández, A. y Gómez, S. (2002). Mecanismos externos de control de la empresa: el papel de los bancos y el mercado de control en entornos de baja protección del inversor. Ekonomiaz, 50, 54-73.
Daily, C., Dalton, D. y Cannella, Jr. (2003). Corporate governance: decades of dialogue and data. Academy of Management Review, 28(3), 371-82. https://doi.org/10.5465/amr.2003.10196703 DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2003.10196703
Davis, P. E., Bendickson, J. S., Muldoon, J. y McDowell, W. C. (2021). Agency theory utility and social entrepreneurship: issues of identity and role conflict. Review of Managerial Science, 15(8), 2299–2318. https://doi:10.1007/s11846-020-00423-y DOI: https://doi.org/10.1007/s11846-020-00423-y
De la Garza Montemayor, D. J. (2020). Resolución de conflictos, política educativa, estado de derecho, y geopolítica: Pasado y presente. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 12-14. http://revpoliticas.uanl.mx/index.php/RPGyC/article/view/157 DOI: https://doi.org/10.29105/pgc6.12-1
Donoso-Díaz, S. (2021). Los nuevos servicios locales de Educación Pública de Chile: desafíos del proceso de implementación inicial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(111), 378-398. https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802691 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802691
Donoso-Díaz, S., Fernández-Negrete, J. P. y Araya, D. R. (2019). Directores de escuelas públicas chilenas seleccionados por alta dirección removidos de su cargo antes de finalizar su período de gestión: lecciones para América Latina. Education Policy Analysis Archives, 27(43), 1-29. 19 https://doi.org/10.14507/epaa.27.3798 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.3798
Duque-Ceballos, J. L., González-Campo, C. H. y García-Solarte, M. (2014). Outsourcing y business process outsourcing desde la teoría económica de la agencia. Entramado, 10(1), 12-29. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3479
Fernández, A. y Gómez, S. (1999). El gobierno de la empresa: mecanismos alineadores y supervisores de las actuaciones directivas. Revista española de financiación y contabilidad. Extraordinario 100, 355-380. https://www.jstor.org/stable/42781319
Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Madrid. Ediciones Morata.
Ganga-Contreras, F. y Burotto, J. (2012). Asimetrías de información entre agente y principal de las universidades chilenas. Estudios Gerenciales, 28 (122), 83-104. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70195-X DOI: https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70195-X
Ganga Contreras, F., Ramos Hidalgo, M, Leal Millán, A. y Valdivieso Fernández, P. (2015a). Teoría de agencia (TA): supuestos teóricos aplicables a la gestión universitaria. Innovar, 25 (57), 11-25. https://doi.org/10.15446/innovar.v25n57.50324 DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v25n57.50324
Ganga Contreras, F., Quiroz Castillo, J. y Maluk Uriguen, S. (2015b). ¿Qué hay de nuevo en la teoría de agencia (TA)? Algunos trabajos teóricos y empíricos aplicados a las organizaciones. Prisma Social, (15), 685-707. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353744533019
Ganga Contreras, FA, Albort-Morant, G., Chavarria Ortiz, C. y Leal Millán, AG (2020). Desempeño investigador de las universidades iberoamericanas: un análisis empírico a partir de la teoría de la agencia. Interciencia, 45 (4), 192-200.
Gómez, L. (2008). Información Asimétrica: Selección Adversa y Riesgo Moral. Actualidad Empresarial, 170, 1-4.
González, P. (2003). Estructura institucional, recursos y gestión en el sistema escolar chileno en Santander, N. (Ed.), Ideas para una educación de calidad (pp. 201-281). Libertad Desarrollo.
Jensen, M. y Mekling, W. (1976). Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3 (4), 305-360. https://doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X DOI: https://doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X
Kivistö, J. y Zalyevska, I. (2015). Agency theory as a framework for higher education governance. En Huisman, J., Boer, H., Dill, D. & Souto-Otero, M., The Palgrave international handbook of higher education policy and governance (pp. 132-151). Palgrave Macmillan, London. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-45617-5_8
Krause, M. (2000). La teoría del agente y el principal en la estructura de la empresa (p. 33). Eseade. https://www.academia.edu/34723049
Ley, N. (2017). 21.040 Crea El Sistema De Educación Pública. Diario Oficial de la República de Chile, 24. https://bcn.cl/2qrrn
Mackenzie Torres, T., M.T. Buitrago Quintero, P.Giraldo Vélez, J.H. Parra Sánchez, y J.A. Valencia Ramos
(2013). La teoría de la agencia. El caso de una universidad privada en la ciudad de Manizales. Equidad y Desarrollo, (19), 53-76. https://doi.org/10.19052/ed.2308 DOI: https://doi.org/10.19052/ed.2308
MINEDUC (2022). Estado de avance Implementación Sistema de Educación Pública.
Mitchell, R. y Meacheam, D. (2011), Knowledge worker control: understanding via principal and agency theory, The Learning Organization, 18(2), 149-160. https://doi.org/10.1108/09696471111103740 DOI: https://doi.org/10.1108/09696471111103740
Mitnick, B. M. (2019). Origin of the Theory of Agency: An account by one of the Theory’s Originators. SSRN. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1020378 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1020378
Moe, T. (1984). The New Economics of Organization American Journal of Political Science. 28: 739—77.. 1987. “An Assessment of the Positive Theory of Congressional Dominance,” Legislative Studies Quarterly, 12, 475-500. DOI: https://doi.org/10.2307/439745
Panda, B. y Leepsa, N. M. (2017). Agency theory: Review of theory and evidence on problems and perspectives. Indian Journal of Corporate Governance, 10(1), 74–95. https://doi.org/10.1177/0974686217701467 DOI: https://doi.org/10.1177/0974686217701467
Pindyck, R. S. y Rubinfeld, D. L. (2001). Econometría: modelos y pronósticos. México: McGraw-Hill.
Pinochet, S. (2007). La "Revolución Pingüina" y el cambio cultural en Chile.
Quintero, W., Peñaranda, M. y Rodríguez, M. (2020). Naturaleza de las organizaciones y sus costos de transacción: Análisis de la teoría de agencia, teoría de la organización y teoría de la firma. Revista Espacios, 41(31), 90-101.
Ramírez Ospina, D. E., & Macías Ramírez, V. H. (2012). Empresas de familia: un análisis desde la teoría de la agencia. ECONÓMICAS CUC, 33(1), 9–32. https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/184
Sanfuentes, M., Garretón, M., Valenzuela, JP, Díaz, R. y Montoya, C. (2021). Philanthropic emotional work: Papering over the cracks of unprecedented public education reform. Educational Management Administration & Leadership, November. https://doi.org/10.1177/17411432211054625 DOI: https://doi.org/10.1177/17411432211054625
Urbanek, P. (2020). Reform of the higher education system in Poland from the perspective of agency theory. European Journal of Higher Education, 10(2), 130-146. https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1560344 DOI: https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1560344
Villalobos, C., & Quaresma, M. L. (2015). Sistema escolar chileno: características y consecuencias de un modelo orientado al mercado. Convergencia, 22(69), 63-84. https://10.29101/crcs.v22i69.3634 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v22i69.3634
Wasserman, N. (2006). Stewards, agents, and the founder discount: Executive compensation in new ventures. Academy of Management Journal, 49(5), 960-976. https://doi.org/10.5465/amj.2006.22798177 DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2006.22798177
Yeomans-Cabrera, M. M. (2022). Evolution of Educational Administration in Chile and Professionalizing School Administration in 2020. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44499 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44499
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisco Ganga-Contreras, Carlos Rodríguez-Cisterna, Marjorie Tovar-Correal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.