Measurement of the competition of small businesses in the Colombian tourism sector, factors and variables
DOI:
https://doi.org/10.29105/rpgyc11.21-334Keywords:
competition, industrial productivity, small businessAbstract
Industrial productivity as the capacity that allows organizations to efficiently manage the internal and external resources that influence their presence in the market continues to be a topic of interest in the academic context since the appearance of Porter's first bets in the 1990s. The objective of this article is to determine the main factors and variables that can be used to measure the competition of small companies in the Colombian tourism sector. For its development, a research process was carried out with a mixed approach; through the consultation and analysis of secondary information on the different models of competitiveness from which the factors and variables applicable to the Colombian business context were chosen, and as a primary source, the application of a questionnaire to 15 experts for the evaluation of the degree of coherence, relevance and clarity and the aspects chosen for the measurement of competition. Among the results is the identification of 8 factors for the measurement of competitiveness that adjust to the conditions, characteristics and nature of tourism service companies in Colombia, in addition to the validation of 31 variables that should be considered in the process.
Downloads
References
Altimira Vega, R. y Muñoz Vivas, X. (2007). El turismo como motor de crecimiento económico. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, XL, 677–710.
Anica-Popa, I. and Cucui, G. (2009). A framework for enhancing competitive intelligence capabilities using decision support system based on web mining techniques. International Journal of Computers Communications & Control, 4(4), 326. https://doi.org/10.15837/ijccc.2009.4.2450 DOI: https://doi.org/10.15837/ijccc.2009.4.2450
Barreiro Mariño, M. (16 de 12 de 2020). La enseñanza de Derechos Humanos y Valores Cívicos a través de museos de Historia en España. Obtenido de UAM. Departamento de Didácticas Específicas: https://repositorio.uam.es/handle/10486/694028
Bernal-García, M. I., Salamanca Jiménez, D. R., Perez Gutiérrez, N., & Quemba Mesa, M. P. (2020). Content validity by expert judgment of an instrument to measure physico-emotional perceptions in anatomical dissection practice. Educacion Medica, 21(6), 349–356. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.008
Bermeo, K. y Guzman, D. (2018). La planificación estratégica y su incidencia en la competencia de la microempresa del sector de muebles de madera del cantón cuenca en la provincia del azuay. Innova Research Journal, 3(8.1), 1-15. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.739 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.739
Brida, J. G., London, S. y Rojas, M. (2014). El turismo como fuente de crecimiento económico: impacto de las preferencias intertemporales de los agentes. Investigación Económica, 73(289), 59–77. https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-economica-122-articulo-el-turismo-como-fuente-crecimiento-S0185166715300035 DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1667(15)30003-5
Brunini, A., Fleitas, S. y Ourens, G. (2013). Espacio del producto y cambio estructural: un enfoque latinoamericano y una aplicación al caso uruguayo. Economia E Sociedade, 22(1), 197-235. https://doi.org/10.1590/s0104-06182013000100007 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-06182013000100007
Caballero, R., Miranda, M. y Moreno, M. (2018). “aproximación a la medición de revenue management en destinos turísticos”. International Journal of World of Tourism, 5(9), 26-55. https://doi.org/10.12795/ijwt.2018.i09.03 DOI: https://doi.org/10.12795/IJWT.2018.i09.03
Carhuaz, E. y Capurro, V. (2018). Social marketing: its importance in social problem solving. Revista Científica De La Ucsa, 5(2), 26-35. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2018.005(02)026-035 DOI: https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2018.005(02)026-035
Carreras, A., Arroyo, J. y Blanco, J. (2018). Influencia de la planeación estratégica y habilidades gerenciales como factores internos de la productividad industrial de las Pequeñas Empresas. Contaduría Y Administración, 63(3), 41. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1085 DOI: https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1085
Carreras, A., Espejel-Blanco, J. y Cavazos-Arroyo, J. (2017). Habilidades gerenciales como estrategia de productividad industrial en las pequeñas y medianas empresas (Pequeñas Empresas). Revista Perspectiva Empresarial, 4(1), 7-22. https://doi.org/10.16967/rpe.v4n1a1 DOI: https://doi.org/10.16967/rpe.v4n1a1
Castro-Gonzáles, S. y Feliberty-Lugo, V. (2018). Análisis comparativo de la competencia global de las industrias turísticas de puerto rico y república dominicana. Fórum Empresarial, 23(2). https://doi.org/10.33801/fe.v23i2.16409 DOI: https://doi.org/10.33801/fe.v23i2.16409
CEPAL. (2001). Elementos de competencia sistémica de las pequeñas y medianas empresas (PYME) del istmo centroamericano. México. DOI: https://doi.org/10.18356/8766bcde-es
Chen, I. y Paulraj, A. (2004). Towards a theory of supply chain management: the constructs and measurements. Journal of Operations Management, 22(2), 119-150. https://doi.org/10.1016/j.jom.2003.12.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jom.2003.12.007
Confecámaras, (2022) Dinámicas de movilidad y crecimiento de las empresas colombianas, Confecámaras, Bogotá, 2022.
Cruz Páez, F., O. (2024). Rendición de cuentas en el sistema integral para la paz en Colombia 2018-2022. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 10(19), 89-107. https://doi.org/10.29105/rpgyc10.19-308 DOI: https://doi.org/10.29105/rpgyc10.19-308
Díaz-Bravo, Laura, Torruco-García, Uri, Martínez-Hernández, Mildred, & Varela-Ruiz, Margarita. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica, 2(7), 162-167. Recuperado en 05 de mayo de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009&lng=es&tlng=es DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6
Dulzaides Iglesias, M. y Molina Gómez, A. (abril de 2004). Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. Obtenido de Scielo: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000200011
Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización (Vol. 6).
Figueroa, W., Quintero, F., Zambrano, G. y Rodríguez, N. (2019). Identificación de atractivos turísticos de interés para el desarrollo del sector hotelero en los cantones de sucre, san vicente, jama y pedernales (ecuador). Revista Internacional De Turismo Empresa Y Territorio, 3(2), 113-130. https://doi.org/10.21071/riturem.v3i2.12459 DOI: https://doi.org/10.21071/riturem.v3i2.12459
Garcés, J. y Delgado, L. (2020). Innovación organizacional y productividad industrial: centros estéticos de turismo de salud en Cali-Colombia. RCS, 26(2). https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32428 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32428
Jiménez, M., Valencia, J., y Arrollo, J. (2009). La competencia logística en Latinoamérica: índice logístico vs. propuesta metodológica. Mercados Y Negocios, (20), 85-106. https://doi.org/10.32870/myn.v0i20.5117 DOI: https://doi.org/10.32870/myn.v0i20.5117
ICONTEC, (2022) Especificación Normativa Disponible (END) 183, Gestión integral inteligente en turismo. Requisitos y buenas prácticas.
Kinnear, T. y Taylor, J. (1998). Investigación de mercados. McGraw-Hill.
Lizcano, J. (2013). Competencia en el sector turístico: una revisión de la literatura. Revista Lebret, 0(5). https://doi.org/10.15332/rl.v0i5.833 DOI: https://doi.org/10.15332/rl.v0i5.833
López, D. (2016) Competencia de los destinos turísticos: caso del mediterráneo español. https://doi.org/10.31428/10317/5798 DOI: https://doi.org/10.31428/10317/5798
Macías, C., Sánchez, K., Muñoz, L. y Moctezuma, J. (2022). El papel de la adaptabilidad como impulsora de la competencia y sostenibilidad económica: una revisión de literatura con enfoque descriptivo. Revista Doxa Digital, 12(22), 69-91. https://doi.org/10.52191/rdojs.2022.233 DOI: https://doi.org/10.52191/rdojs.2022.233
Malhotra, N. (2008). Investigación de mercados quinta edición. México: Pearson.
Martínez, J. y Álvarez, C. (2006). Mapa de Competencia para el diagnóstico de PEQUEÑAS EMPRESAS. México, D.F.: En las memorias XI Foro de Investigación. Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática.
Medeiros, V., Godoi, L. y Teixeira, E. (2020). La competencia y sus factores determinantes: un análisis sistémico para países en desarrollo. Revista De La Cepal, 2019(129), 7-27. https://doi.org/10.18356/9c2a7060-es DOI: https://doi.org/10.18356/9c2a7060-es
Mejía, A., Barrero, M. y Gómez, H. (2019). Modelo de evaluación de la gestión y productividad industrial. Podium, 35, 97-118. https://doi.org/10.31095/podium.2019.35.7 DOI: https://doi.org/10.31095/podium.2019.35.7
Mesías, O. (03 de 2017). La investigación cualitativa. Obtenido de Universidad Central de Venezuela: https://nodo.ugto.mx/wp-content/uploads/2017/03/La-Investigaci%C3%B3n-Cualitativa.pdf
MINCIT. (2023). Registro Nacional de Turismo – RNT, Total Nacional 2022. Consultado 01 marzo de 2023. https://portucolombia.mincit.gov.co/tematicas/registro-nacional-de-turismo-rnt-1
Mora-Riapira, E., Vera-Colina, M. y Melgarejo-Molina, Z. (2015). Planificaciã³n estratégica y niveles de competencia de las MiPequeñas Empresas del sector comercio en Bogotá. Estudios Gerenciales, 79-87. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.08.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.08.001
Muñoz Mazón, A. I., Fuentes Moraleda, L. y Fayos Solá, E. (2012). Turismo como instrumento de desarrollo: Una visión alternativa desde factores humanos, sociales e institucionales. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 10(5), 437–449. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2012.10.061 DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2012.10.061
Ponce D., M., Contreras G., M. y Vásquez S., M. (2007). Exportación de madera aserrada de conífera chilena: un análisis de su competencia. Maderas. Ciencia y Tecnología, 9(1), 45-57. https://doi.org/10.4067/s0718-221x2007000100004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-221X2007000100004
Puzyrova, P. (2020). Using benchmarking to facilitate effective business development management. Bulletin of the Kyiv National University of Technologies and Design Series Economic Sciences, 143(1), 69-78. https://doi.org/10.30857/2413-0117.2020.1.7 DOI: https://doi.org/10.30857/2413-0117.2020.1.7
Rivera, T., Burrola, V. y Gutiérrez, L. (2020). Capacidad de gestión de las tiendas de abarrotes de Tecate, b. c., una variable de la competencia sistémica. Revista Nacional De Administración, 11(1). https://doi.org/10.22458/rna.v11i1.3007 DOI: https://doi.org/10.22458/rna.v11i1.3007
Robles Garrote, P. y Rojas, M. (14 de febrero de 2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Obtenido de Nebrija Universidad: https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf
Rodríguez, C., German-Martínez, E., López-Ordoñez, D. y Quintero-Rengifo, E. (2022). Banca multilateral: incidencia en el desarrollo de las asociaciones público-privadas en Bogotá, Colombia. Semestre Económico, 24(57), 238-257. https://doi.org/10.22395/seec.v24n57a12 DOI: https://doi.org/10.22395/seec.v24n57a12
Salazar Rodríguez, D., Rodríguez Ramírez, S. y Narváez Ferrin, M. E. (2023). Consequences of the Pandemic on Competitiveness in the Pacific Alliance. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 10(19), 60–76. https://doi.org/10.29105/rpgyc10.19-289 DOI: https://doi.org/10.29105/rpgyc10.19-289
Scott, BR y Lodge, GC (1985). Competencia de Estados Unidos en la economía mundial. The International Executive, 27(1), 26-26. DOI: https://doi.org/10.1002/tie.5060270112
Straková, J., Talíř, M. y Váchal, J. (2022). Opportunities and threats of digital transformation of business models in smes. Economics & Sociology, 15(3), 159-171. https://doi.org/10.14254/2071-789x.2022/15-3/9 DOI: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2022/15-3/9
Tancara, C. (1993). La Investigación Documental. Temas Sociales (17), 91-106. Obtenido de http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rts/n17/n17a08.pdf.
Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.
Ubfal, D. (2004). El Concepto de competencia. Medición y aplicación al caso argentino. http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/download/docin/docin_cenes_015.pdf
Millán-García, C. H. y Gómez-Díaz, M. del R. (2018). Factores e indicadores de competencia hotelera Factors and indicators of hotel competitiveness. In Compendium (Vol. 21). http://www.redalyc.org/
UNWTO. (2022). Tourism Doing Business. Invirtiendo en Colombia. Organización Mundial del Turismo (OMT). https://doi.org/10.18111/9789284423682
Vázquez-Rueda, L., Peraza-Garay, F., Alcalá, R. y López-Leyva, S. (2019). Competencia interna de las empresas sociales para incrementar su impacto socioeconómico. Estudios Sociales Revista De Alimentación Contemporánea Y Desarrollo Regional, 29(53). https://doi.org/10.24836/es.v29i53.694 DOI: https://doi.org/10.24836/es.v29i53.694
Wickramasinghe, N. (2006). Knowledge creation., 326-335. https://doi.org/10.4018/978-1-59140-573-3.ch043 DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-59140-573-3.ch043
Zott, C. y Amit, R. (2007). The fit between product market strategy and business model: implications for firm performance. Strategic Management Journal, 29(1), 1-26. https://doi.org/10.1002/smj.642 DOI: https://doi.org/10.1002/smj.642
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Wilson Ricardo Pinillos-Castillo, Ángela Helena Duarte-Camacho, Odair Triana-Calderón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.