Epistemological Analysis of Gender Studies at the Norestense Public University

Authors

  • Olga Nelly Estrada-Esparza Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc4.8-4

Keywords:

Education, gender, equality, women and university

Abstract

This article is the product of a bibliographic review, which objective was to analyze the inclusion of the discipline of gender analysis for an epistemological reflection on the importance of linguistic education. The method of analysis was applied, with a qualitative approach, non-experimental design, under a transversal documentary-bibliographic level. After the documentary review it was found that: there is a positive transformation in both men and women when entering university and being in contact with gender studies, since it opens a door to raising awareness of a new culture and provides the ability to distinguish the social inequality in which women have lived since ancient times. In conclusion, it is necessary that the university, in addition to providing knowledge and values, to be equal for both sexes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorós, C. (1994). Feminismo igualdad y diferencia, México, PUEG.

Bourdieu, P. (2000). La Dominación Masculina, Anagrama, Barcelona.

Blázquez, N. (2008). El retorno de las brujas, México, UNAM.

Cazés, D. y García, H. (2007). Obras feministas de François Poullain de la Barre (1647-1723) [Edición crítica, IV tomos] México: UNAM.

Chernesky, R. (2003). Examining the Glass Ceiling: Gender Influences on Promotion Decisions, Administration in Social Work, 27 (2), 13-18. DOI: https://doi.org/10.1300/J147v27n02_02

Estrada, O. y Flores, M. (2009) Mujeres en la ciencia en el ámbito universitario del noreste de México: entre el acoso y la marginación, VIII Congreso Iberoamericano de Ciencia Tecnología y Género. Recuperado de

https://www.academia.edu/9768392/Mujeres_en_la_ciencia_en_el_%C3%A1mbito_universitario_del_noreste_de_M%C3%A9xico_entre_el_acoso_y_la_marginaci%C3%B3n

Flores, M. y Estrada O. (2016). Violencia, género y sexismo: Un estudio en el discurso de medios mexicanos. Revista Opción, 32, (13), 725-735. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048483035

García, A. (1994) ¿Es sexista la lengua española? Una investigación sobre el género gramatical. Barcelona: Paidós.

Gonzalvo, P. (1987) Las mujeres en la Nueva España: educación y vida cotidiana, México, El Colegio de México.

Guttman, A. (2001) La educación democrática, Barcelona, Paidós.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014).

Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Lagarde, M. 2006. Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. Ciudad de México: UNAM.

Montesino, R. (2007). Perfil de las masculinidades. Ciudad de México: Plaza y Valdés.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Moscovici, S. (2008). Psicología social, II: pensamiento y vida social, psicología social y problemas sociales. México: Paidós.

Oliveros, O.; Waked, D.; Peña, C. y Lechuga, J. (2017).

Diagnóstico Sobre la Planeación del Mercadeo en las Pymes de Boyacá. Revista Desarrollo Gerencial, 9 (2), 68– 87. ISSN: 2466-3352. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.9.2.2976

Pacheco, L. (2010). El sexo de la ciencia. Ciudad de México: UAN.

Platón (2000) La República, España, Edimat.

Rousseau, J. (2004). Emilio. Ciudad de México: Editores Mexicanos Unidos.

Scott, J. (1994) Historia de las mujeres. En Peter Burke, Formas de hacer historia, Madrid. Alianza.

Published

2019-07-26

How to Cite

Estrada-Esparza, O. N. (2019). Epistemological Analysis of Gender Studies at the Norestense Public University. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 4(8), 49. https://doi.org/10.29105/pgc4.8-4