The Rhetoric Empire: Rise and Fall

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc5.9-4

Keywords:

Citizenship, persuasion, political communication, political discourse, rhetoric

Abstract

This article is the product of a bibliographic review whose objective is to show evidence of the classical foundations of political communication. The method of analysis was applied, with a qualitative approach, non-experimental design, under a transversal documentary-bibliographic level. After the documentary review it was found that the debate on rhetoric, in ancient times, constituted the very essence of citizen participation in community affairs. Although it has usually been seen with description, the rhetoric was the subject of important reflections in classical Greece and Rome. It is concluded that the art of persuading audiences through the use of the word has managed to build a conceptual machinery, whose contributions will be necessary in this analysis. The distinction that is often made in politics between words and deeds, between "do not see what the president says, but what he does this", is questioned in the rhetorical perspective: saying is also a way of doing.


How to reference this article:
Dahdah-Antar, S. (2019). El império retórico: Auge y Caida. Revista Políticas, Globalidad y Ciudadanía, 5(9), 46-63. Recuperado de http://revpoliticas.uanl.mx/index.php/RPGyC/article/view/111

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abbagnano, N. (1993). Diccionario de Filosofía. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Alvarez, A. (1994). Estrategias de Propaganda Electoral. Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.

Alvarez, A. (s/f). ¿Para qué sirve la Publicidad Electoral? Universidad Central de Venezuela, Venezuela.

Aristóteles (1990). La Retórica. Madrid, España: Gredos.

Barthes, R. (1974). Investigaciones Retóricas I. La Antigua Retórica. Barcelona, España: Tiempo Contemporáneo.

Barredo, D., De la Garza, D. (2016). Comunicación Estratégica. Metodología y Resultados de un Análisis de Imagen Corporativa. Revista Luciérnaga, 8 (15), 109-119.

Barrio Gutiérrez, J. (1984). Protágoras y Gorgias. Fragmentos y Testimonios. Buenos Aires, Argentina: Hyspamerica.

Berrio, J. (1983). Teoría Social de la Persuasión. Barcelona, España: Mitre.

Bremond, C. (1974). El Rol del Influenciador. En R. Barthes, Investigaciones Retóricas II, pp. 93-105. Barcelona, España: Tiempo Contemporáneo.

Cicerón (1946). Diálogos del Orador. En M.T. Cicerón. Obras Completas de Marco Tulio Cicerón. Vida y Discursos. Buenos Aires, Argentina: Anaconda.

Cicerón (1967). El Orador. Barcelona, España: Alma Mater.

Copi, I. y Cohen, C. (1999). Introducción a la Lógica. Ciudad de México, México: Limusa.

Covarrubias, A. (2017). Los Diversos Grados de la Experiencia como Condición de Posibilidad para la Constitución de una Téchne Rethoriké en Aristóteles. Philosophia, 77, (2), 25-48.

Domenach, J.M. (1995). La Propaganda Política. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Durand, J. (1972). Retórica e Imagen Publicitaria. En Ch. Metz y otros, Análisis de las Imágenes, pp. 81-115. Buenos Aires, Argentina: Tiempo Contemporáneo.

Edelman, M. (1985). The Symbolic Uses of Politics. Chicago, United States of America: University of Illinois Press.

Edelman, M. (1988). Constructing The Political Spectacle. Chicago, United States of America: University of Chicago Press.

Ellul, J. (1969). Historia de la Propaganda. Caracas, Venezuela: Monte Ávila.

Ferrater Mora, J. (1965). Diccionario de Filosofía. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Flores Michel, J. y Torres Flores, S. (2016). Problemas de comunicación que afectan la adaptación de personas de origen indígena que emigran a Nuevo León. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 2 (4), 99-136.

Gallo, C. (2019). The Art of Persuasion Hasn’t Changed in 2,000 Years. url: https://hbr.org/2019/07/the-art-of-persuasion-hasnt-changed-in-2000-years.

Graber, D. (2000). Media Power in Politics. Washington D.C., United States of America: CQ Press.

Griffim, E., Ledbetter, A. y Sparks, G. (2015). A First Look at Communication Theory (Conversation with Communication Theorists). New York, United States of America: McGraw-Hill Education.

Habermas, J. (1999). Historia y Crítica de la Opinión Pública. Barcelona, España: Edic. G. Gili.

Held, D. (2001). Modelos de Democracia. Madrid, España: Alianza.

Herman, E. y Chomsky, N. (1988). Manufacturing Consent. New York, United States of America: Pantheon Books.

Jaeger, W. (1957). Paideia: los Ideales de la Cultura Griega. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Kientz, A. (1974). Para analizar los mass media. Valencia, España: Fernando Torres Editor.

Kraus, S., Davis, D. (1991). Comunicación Masiva. Sus Efectos en el Comportamiento Político. Ciudad de México, México: Trillas.

Lippmann, W. (1997). Public Opinion. New York, United States of America: Simon & Schuster.

León, J.L. (1989). Persuasión de Masas. Bilbao, España: Deusto.

McGinniss, J. (1988). The Selling of the President. New York, United States of America: Penguin Book.

McQuail, D. (2000). Introducción a la Teoría de la Comunicación de Masas. Barcelona,, España: Paidós.

Mortara Garavelli, B. (1991). Manual de Retórica. Madrid, España: Cátedra.

Perelman, CH., Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la Argumentación. Madrid, España: Gredos.

Platón (1964). Gorgias. Buenos Aires, Argentina: Aguilar.

Rivera-Hernández, P. y Marañon-Lazcano, F. (2018). La Comunicación Política como un Influenciador en Asuntos de Derechos Humanos. Caso de Estudio: San Salvador Atenco. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 4 (7), 42-54.

Reale, G. y Antiseri, D. (1995). Historia del Pensamiento Filosófico y Científico. Barcelona, España: Herder.

Sartori, G. (1999). Homo Videns. La Sociedad Teledirigida. Ciudad de México, México: Taurus.

Severin, W. y Tankard, J. (2001). Communication Theories. Origins, Methods, and Uses in the Mass Media. New York, United States of America: Longman.

Solana Dueso, J. (1997). “Sofistas”, en C. García Gual (Ed.), Historia de la Filosofía Antigua. Madrid, España: Trotta.

Stoetzel, J. (1972). Teoría de las opiniones. Caracas, Venezuela: Ediciones de la Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela.

Teixeira, L. (2015). Retórica e estudos do discurso. Bakhtiniana, 10 (3), 101-110.

Trent, J. y Friedenberg, R. (2000). Political Campaign Communication. Principles and Practices. Connecticut, United States of America: Praeger.

Vilches, L. (1984). La Lectura de la Imagen. Prensa, Cine, Televisión. Barcelona, España: Paidós.

Wolf, M. (1994). Los efectos sociales de los Media. Barcelona, España: Paidós.

Wolf, M. (1996). La Investigación de la Comunicación Masas. Crítica y Perspectivas. Barcelona, España: Paidós.

Published

2019-09-17

How to Cite

Dahdah Antar, S. (2019). The Rhetoric Empire: Rise and Fall. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 5(9), 106. https://doi.org/10.29105/pgc5.9-4