Higher education planning policy on México and industry 4.0: 2013-2024
DOI:
https://doi.org/10.29105/pgc6.12-3Keywords:
Economic and social development, educational policy, government policy, higher education, technological change.Abstract
This work had the goal to observe, measure and contrast the evolution on importance given to formation for the 4.0 industry on higher education by Mexican federal government on the two most recent administrations, taking as basis the planning basic document from each, the NDP (National Development Plan) 2013-2018, and the NDP 2019-2023. To identify how it has changed the importance of formation for 4.0 industry in higher education, on the planning policy from Mexican federal government. The theoretical approaching was made through public policies study and the method used was content analysis. A more qualitatively important place was given to formation on higher education for the 4.0 industry in the most recent NDP. The conclusion is that Mexican federal planning policy -from its basic planning document- on higher education, has been adapting even more to technological new realities from the society.
Downloads
References
Aguilar, L. (1996). El estudio de las políticas públicas. México D.F.: Miguel Ángel Porrúa.
Andreu, J. (2011). Las técnicas de análisis de contenido: Una revisión actualizada, pp. 1-34. Recuperado de http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdf
ANUIES México (s.f.). La educación superior en México. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/acervo/revsup/res029/txt1c.htm#top
Béjar, L. (2018). Partidos políticos y políticas públicas ¿Qué pasa con la representación política en México? Estudios políticos. (44), 41-64. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/ep/n44/0185-1616-ep-44-41.pdf
Blanco, R.; Fontdrona, J. y Poveda, C. (2017). La industria 4.0: El estado de la cuestión. Recuperado de www.mincotur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/406/BLANCO,%20FONTRODONA%20Y%20POVEDA.pdf
Cárdenas, F. (2020). La relación ejecutivo legislativo en México en: Reconfiguración de la relación entre los poderes ejecutivo y legislativo en Morelos a partir de la alternancia: 2000-2018. Manuscrito no publicado.
Escalante. A. (2019). El reto de la educación superior ante la industria 4.0. Recuperado de: https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/12/5645/19.pdf
Lasswell, H. (1996). La concepción emergente de las ciencias de política. En: L. F. Aguilar Villanueva, El estudio de las políticas públicas. México D.F.: Miguel Ángel Porrúa.
Lechuga, J. (2016). Módulo de Finanzas Internacionales. Barranquilla: Ediciones Instituto Tecnológico de Soledad Atlántico.
Lechuga, J. (2018). Wood industry in Colombia: key resources for export performance. Revista Academia & Negocios RAN, 4 (1), 15-23.
Ley para la coordinación de la educación superior. (1978). México. Recuperado de: https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_coord_educ_superior.pdf
Martínez, H. (2007). Comparativo entre el Plan Nacional de Desarrollo y las conclusiones y propuestas del IV Congreso Nacional de Educación y del Segundo Encuentro Nacional de Padres de Familia y Maestros. Revista latinoamericana de estudios educativos, 36, 49-72. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/270/27037203.pdf
Medrano, R., & Muñoz, A. (2013). Partidos políticos y formulación de políticas: Las percepciones de la militancia en México. Espacios públicos, 16 (38), 23-40. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/676/67629717003.pdf
Mendizábal, G. (2018). Seguridad social y la industria 4.0. Recuperado de https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/12/5645/4.pdf .
Mendizábal, G. y López, E. (2018). ¿Nuevo modelo de seguridad social en la industria 4.0?, Revista internacional y comparada de relaciones laborales y derecho del empleo, 6, 298-327.
Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Recuperado de https://www.snieg.mx/contenidos/espanol/normatividad/MarcoJuridico/PND_2013-2018.pdf
Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. Recuperado de http://gaceta.diputados.gob.mx/PDF/64/2019/abr/20190430-XVIII-1.pdf
Rangel, A. (2003). La planeación de la educación superior en México, OMNIA, 19, pp. 69-70, recuperado de http://www.posgrado.unam.mx/publicaciones/ant_omnia/Esp_16/11.pdf
Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Barcelona (España): Editorial Debate.
UNESCO. (1998). La educación superior en el siglo XXI visión y acción, París. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345_spa
Valencia, G. y Álvarez, Y. (2008). La ciencia política y las políticas públicas: notas para una reconstrucción histórica de su relación. Estudios políticos, 33, 93-121. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5263710.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.espo.1944
Winchester, L. (noviembre de 2011). La formulación e implementación de las políticas públicas en ALC. Curso Políticas presupuestarias y gestión por resultados en América Latina y el Caribe, Santiago de Chile. Recuperado de https://www.cepal.org/ilpes/noticias/paginas/4/45114/Pol%C3%ADticaspublicasenALC_Winchester.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Política, Globalidad y Ciudadanía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.