Reinventing spaces as places of life and peace, a playful strategy for vulnerable sectors
DOI:
https://doi.org/10.29105/pgc6.12-7Keywords:
Cultural creation, civic education, culture of peace, emotional development, vulnerable groups.Abstract
This article is the product of an action-participatory research, the objective of which was to intervene in a community in a vulnerable and marginal sector of the city of Barranquilla, in economic, social and physical aspects, with playful-pedagogical strategies to transform the spaces of these exposed areas in places of life and peace, which from the social dynamics invite the strengthening of citizen participation and competences, emotional intelligence and environmental culture. It was approached from a qualitative paradigm with a non-experimental and field design, with a transversal descriptive scope. After the intervention, it was found that the community is motivated to participate in activities that seek to generate a culture of peace for the encounter and collective enjoyment where its actors reinvent their relationships and transform the fundamental categories that govern their daily lives. It is concluded that these interventions are an opportunity to bring the population closer to the development of their environmental competencies, sensitize them to the environmental impact and their commitment to sustainable development; as well as enhancing their affective development, generating transformation of life stories articulating reading and oral narration to impact the man-society-nature relationship.
Downloads
References
Aguaded, M. Pantoja, M. (2015). Innovar desde un proyecto educativo de inteligencia emocional en primaria e infantil. Tendencias pedagógicas. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2122 Marzo 12 de 2020
Angulo, C. (1992).Contribuciones a la historia antigua de Barranquilla. Revista Huellas, 35 (fascículo), 7-8.
Bisquerra, R. (2013). Las competencias emocionales, Grupo de recerca en orientación Psicopedagogica.
Boqué Torrermorell, Maria Carme, Pañellas Valls, Mercè, Alguacil de Nicolás, Montserrat, & García Raga, Laura. (2014). La cultura de paz en la educación para la ciudadanía y los derechos humanos en los libros de texto de educación primaria. Perfiles educativos, 36(146), 80-97. Recuperado en 01 de mayo de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000400006&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70129-1
Cazallo, A.; Meñaca, I.; Lechuga, J.; Medina, H.; Uribe, C. y Barragán, C. (2019). Modeling foreign investment received in the Colombian oil sector during the period 1996-2016. https://www.revistaespacios.com/a19v40n20/19402013.html
Colmenares, A. Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción Recuperado de Dialnet-InvestigacionaccionParticipativa-4054232.pdf
Díaz Cutiño, R. (2015). Desarrollo Sustentable una oportunidad para la vida, tercera edición. México Df. Mac Graw Hill.
Echeverri, J. H y Gómez, J. G. (2009). Lo lúdico como componente de lo pedagógico, la cultura, el juego y la dimensión humana. Recuperado de http://blog.utp.edu.co/areaderecreacionpcdyr/files/2012/07/LO-LUDICO-COMO-COMPONENTE-DE-LO-PEDAGOGICO.pdf
Freire P. (1994). Cartas A Quien Pretende Enseñar. Editorial: Siglo XXI
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Gardner, H. (2004). Audiences for the theory of multiple intelligences. Teachers College Record, 106, 212-220. DOI: https://doi.org/10.1177/016146810410600118
Goleman (2013). Inteligencia emocional, California. Editorial Kairos
Jiménez, B. (2002). Lúdica y recreación. Colombia: Magisterio. Recuperado de http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/LEY%201732%20DEL%2001%20DE%20SEPTIEMBRE%20DE%202014.pdf
Jiménez, C. (2011). Neuropedagogía, lúdica y competencias. Bogotá D.C. Colombia: Magisterio.
Medina G., C. (20 de Octubre de 1999). Gramática de la ternura Google Docs. Recuperado de https://docs.google.com/document/d/18Nq4S3fUUQVHST8Rsg264pD8JeYgDG4fjpw424rd2Hc/edit?pli=1
Ministerio de Educación Nacional Colombia (2013). Ley 1620 de 2013, Convivencia escolar. Bogotá (Colombia): Autor.
Ministerio de Educación Nacional (Sf). Lineamientos Curriculares de Educación física, recreación y deporte. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_10.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2015). Decreto 1038 de 2015, reglamentación de cátedra de la Paz. Bogotá (Colombia): Autor. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/pml/v8n2/v8n2a10.pdf
Miranda, L. (2013). Cultura ambiental: un estudio desde las dimensiones de valor, creencias, actitudes y comportamientos ambientales. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/pml/v8n2/v8n2a10.pdf
Núñez Ríos, G., Márquez Núñez, E., Guerrero Cuentas, H., Magdaniel Durán, M., & Silvera Goenaga, B. (2019). La Metodología Lúdica Como Dinamizador De Las Conductas Prosociales . Lúdica Pedagógica, 1(30), 1-15. Recuperado a partir de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/11101 DOI: https://doi.org/10.17227/ludica.num30-11101
Rengifo, B. y otros (2012). La educación ambiental una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/coloquio2012/actas/06-B-Rengifo.pdf
UNESCO (1999). Proyecto transdisciplinario de la UNESCO: Hacia una cultura de la paz. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001177/117753So.pdf
/Dialnet-CulturaAmbiental-5012134.pdf.
Vergara, J. R. y Baena, F. (1992). Barranquilla, su pasado y su presente. Barranquilla (Colombia): Banco Dugand.
Zúñiga, M. (Año). Educación inclusiva relevancia de la sensibilidad pedagógica ante la diversidad educativa. Recuperado de:
http://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/EDUCINCLUSIVA/RLE2370_Zuniga.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Política, Globalidad y Ciudadanía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.