Quality models applied to the mediation services in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.29105/pgc6.12-8Keywords:
Consumer, mediation, models, quality, service.Abstract
This article is a research that has a purely qualitative approach, part of a non-experimental design, under a cross-sectional documentary-bibliographic level. Its general objective is to analyze the main quality evaluation models and to define which of them has been applied to evaluate the mediation service in Mexico. After reviewing the literature and the documentary analysis it was determined that: The main national and international quality models have not yet been applied to evaluate the mediation service, since they are focused on assessing a general context such as the traditional justice system and other items related to the marketing of products and services. However, it was determined that the quality of the mediation service has been evaluated by standardized models developed by some academic research. It is concluded that in Mexico there is a need to implement rigorous and standardized models to evaluate the mediation service, with the aim of obtaining a national and international certification that ratifies the institutions that meet the quality standards.
Downloads
References
Abreu, J. L. (2012). Hipótesis, Método & Diseño de Investigación. International Journal of Good Conscience, 7(2), 187-197.
Aenor . (2002). ISO 9001 para la pequeña empresa recomendaciones del comite ISO/TC. Asociacion española de normalizacion y certificacion.
Aguilar Ibáñez, M. J. (1994). Introducción a la supervisión. Buenos Aires: Lumen.
Barraza, M. F. (2007). La Filosofía de Mejora Continua e Innovación. Mexico.
Carreon, A. (2013). El model EFQM mas alla de ISO 9000. Revista informativa basica, 1(1), 26-70.
Castañeda Salas. (2019). Pendiente. Mexico, Nuevo Leon: UANL.
David. (28 de Abril de 2016). Laboratorios Profeco- Sistema de gestion y calidad. Monterrey, Nuevo Leon, Mexico. Obtenido de http://gestiondcalidad.blogspot.com/2016/04/laboratorio-profeco-sistema-de-gestion.html
Diaz Alvarez, R. (2016). La calidad de la mediacion en Nuevo Leon Mexico. Murcia, España.
Druker, P. (1990). El ejecutivo eficaz. Buenos Aires: Sudamericana.
Duque Oliva, E. J. (2005). Revisión del concepto de calidad del servicio y sus modelos de medición. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 15(25), 64-80. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81802505
Estado, C. d. (13 de Enero de 2017). LEY DE MECANISMOS ALTERNATIVOS PARA LA SOLUCIÓN DE CONTROVERSIAS PARA EL ESTADO DE NUEVO LEÓN. LEY.
FPNC. (2016). Premio Nacional de Calidad. Obtenido de http://www.pnc.org.mx/el-premio-nacional-de-calidad/
Gonzalez Ramirez, I. X. (2018). La calidad de la mediacion familiar en chile. Revista de deRecho PRivado(35), 369-390. DOI: https://doi.org/10.18601/01234366.n35.14
Gonzalo Serrano. (Marzo de 2008). Eficacia y Mediacion Familiar. 53.
Imai, M. (1998). Cómo implementar el kaizen. Bogota: McGraw-Hill Interamericana.
Ishikawa, K. (1986). ¿Qué es control total de la. Bogota: Norma.
Lechuga, J., Cazallo , A., Olivero, E., & Estruen, D. (2017). Diagnóstico de las Pymes Colombianas de los sectores de manufactura y comercio, en Proceso de Internacionalización de las Pymes. Proceso de internacionalizacion de en las pymes. Colombia: Universidad de Simon Bolivar.
Lehtinen,, U., & Lehtinen,, J. R. (1982). Service quality: A study of quality dimensions. The Services Industries Journal, 2(3). Obtenido de https://technopreneurship.piles.wordpress.com/.../dra
Lovelock, C. H. (1983). Classifying Services to Gain Strategic Marketing Insights. Journal of Marketing, 9-20. DOI: https://doi.org/10.1177/002224298304700303
Merlo Vega, J. A. (2011). Innovacion educativa en la enseñanza tecnicas . Boletin de la asociacion austriana de bibliotecarios .
Miranda Gonzalez, A. C. (2007). Introducción a la gestión de la Calidad. Madrid: Delta Publicaciones.
Muños Leon , F. (2015). ¿Hacia la academización de las facultades de derecho en Chile? Un análisis teórico y comparado del conlicto de las profesiones. Revista de derecho, 81-95. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09502014000100001
Novel Marti, G. (s.f.). El mediador y el manejo de emociones. Barcelona.
Pruitt, D., & Carnevale, P. (1993). Negotiation in Social Conflicts.
RAE. (2019). https://www.rae.es/. Obtenido de https://www.rae.es/.
Santana Rodríguez, G., & Rodriguez-Mateo, H. (2014). El perfil de la eficacia del mediador desde la perspectiva de la negociacion. International Journal of Developmental and Educational Psychology,, 237-244. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.739
SE. (2016). Normalizacion Gobierno. Obtenido de www.2006-2012.economia.gob.mex/comunidad-negocio/normalizacion
Sun, T. (2009). El arte de la guerra. Mexico: Gaia Ediciones.
Tafolla, H. (2000). Instituto autonomo de Mexico. Obtenido de Estandarizacion y globaliazion: www.itan.com.mx
TJS. (2003). Tribunal Superior de Justicia del Estado de Nuevo Leon , Nuevo Leon.
Torrez , S., Maritza, Vasquez, S., & C. L. (2015). Modelos de evaluación de la calidad del servicio: caracterización y análisis. 18(35), 57-76. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88043199005
Zeithaml, V., Berry, L., & Parasuraman, A. (1988). Communication and Control Processes in Delivery of Service Quality. Journal of Marketing, 35-48. DOI: https://doi.org/10.1177/002224298805200203
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Política, Globalidad y Ciudadanía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.