Entrepreneurial qualities of the graduate from the Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Colombia

Authors

  • María Angélica Cervantes Muñoz Universidad de Cundinamarca https://orcid.org/0000-0002-2843-7779
  • María Erika Narváez-Ferrín Universidad Nacional Abierta y a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc7.13-9

Keywords:

Profile, Entrepreneur, Entrepreneurial spirit, Professional training

Abstract

This article seeks to identify the entrepreneurial qualities of the graduate of the National Open and Distance University - UNAD, with which it will be possible to create courses that promote the integral development and capacities of people, orienting them towards a productive world that accounts for the application of Law 1014 of 2006 to strengthen entrepreneurship in the country. From a study with an exploratory, descriptive and correlational scope with a quantitative approach, after establishing the five (05) key variables: Initiative, Creativity, Risk Tolerance, Perseverance and Planning. A questionnaire-type instrument is designed with 15 questions and four (4) evaluation criteria each. Which is applied to a sample of 519 graduates of the 5 schools during the year 2014 to 2018. At the end of the study it is clear that these should incorporate in the micro-curricula of the programs that offer those courses that promote the entrepreneurial culture in the entire Unadista community The above, taking into account that the university expresses in the theological framework that it must contribute to education for all through the open and distance modality through the development of the entrepreneurial spirit within the framework of a global and knowledgeable society

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Erika Narváez-Ferrín, Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Magister en Administración de Organizaciones, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Docente ocasional, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Email: maría.narvaez@unad.edu.co, Código ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8931-5775

References

Alfaro, J. y Gómez, J. (1999). Perfil del emprendedor exitoso en Venezuela. http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-27242013000100007&script=sci_arttext

Bornstein, D. (2009). Cómo cambiar el mundo. L´Hospitalet: Ed. Debate.

Congreso De Colombia. (2006). Ley 1014: De Fomento a la Cultura del Emprendimiento.

Congreso De Colombia. (2020). Ley 2069: Fortalecimiento al emprendimiento en Colombia. https://dapre.presidencia.gov.co/normativa/normativa/LEY%202069%20DEL%2031%20DE%20DICIEMBRE%20DE%202020.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE. (2019). Demografía y Población. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion

Druker, P. (1974). Management, Tasks, Responsibilities, Practices. Harper and Row.

Filion, J. (1996). Documento didáctico. Escuela de Altos Estudios Comerciales (HEC). Librería universitaria Copec, Ecole des HEC, Québec, Montreal, Canadá.

Formichella, M. (2004). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. Ed. Rivadavia.

Iturbide, L. (2019). La importancia del emprendimiento. https://www.eluniversal.com.mx/cartera/la-importancia-del-emprendimiento

Global Entrepreneurship Monitor Colombia (2019). Dinámica de la actividad empresarial en Colombia. https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=50496

Koontz Harold, H. y Weihrich, H. (2007). Elementos de Administración.

Lechuga, J. (2018). Wood industry in Colombia: key resources for export performance. Revista Academia & Negocios RAN, 4 (1), 15-23.

López, G., Carreño, F., Alarcón, F. y Reinoso, V. (2017). El emprendimiento en el sistema universitario. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 8(1), 163-178.

Patiño, D., Ruiz, A. y Pitre-Arredondo, R. (2017). El emprendimiento en Colombia, una respuesta a los retos de competitividad y desarrollo sostenible. Revista Espacios; https://www.revistaespacios.com/a18v39n14/a18v39n14p24.pdf

Ramos, L. (2018). Las Competencias de egreso y su relación con el mercado laboral en el área de las Ciencias Políticas. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 4(8), 56-74; http://revpoliticas.uanl.mx/index.php/RPGyC/article/view/103

Varela, R. (2001). Innovación empresarial: Arte y ciencia en la creación de empresas. Pearson Educación de Colombia Ltda.

Schumpeter, J. (1950). Can Capitalism Survive? Harper and Row.

Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2014). Proyecto Académico Pedagógico Solidario.

http://thumano.unad.edu.co/portal/documentos/induccion/PAP%20SOLIDARIO%20UNAD.pdf

Universidad Nacional Abierta y a Distancia -UNAD. (2019). https://www.unad.edu.co/

Zamora-Boza, C. (2017). Importancia del Emprendimiento en la Economía: Caso Ecuador. Revista Espacios. http://www.revistaespacios.com/a18v39n07/a18v39n0

Downloads

Published

2021-03-26

How to Cite

Cervantes Muñoz, M. A., & Narváez-Ferrín, M. E. (2021). Entrepreneurial qualities of the graduate from the Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Colombia. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 7(13), 230–257. https://doi.org/10.29105/pgc7.13-9