Employment situation and perception of graduates in their university academic training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rpgyc11.21-281

Keywords:

Graduates, Employment, Academic Training, Labor Insertion, Bonding

Abstract

The main objective of this article is to know the characteristics of the performance of graduates, in order to identify the weaknesses and strengths in their professional training in order to provide feedback and reinforce the processes of the institution's plans and programs. In recent years, technological changes and globalization have modified the requirements of university graduates, so it is necessary to identify new needs that strengthen their professional development. The educational transformation has had a notable impact on the work environment and the needs of human capital, which is why it is considered imperative to adapt the current academic plans and thus strengthen the professional development of graduates; to achieve this, a questionnaire was applied to 50 graduates using the survey technique of the Faculty of Political Science and International Relations of the Autonomous University of Nuevo León, (UANL). Finally, it is concluded that the graduates have managed to position themselves satisfactorily in the labor market in the areas related to the bachelor's degree program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Grisel alejandra Perez rivas, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesora de tiempo completo. Coordinadora de Seguimiento y Vinculación a Egresados de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Correo: grisel.perezrvs@uanl.edu.mx. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6323-5710

References

ANECA. (2007). El profesional flexible en la Sociedad del conocimiento. Madrid.

Alfa. (2006). Manual de instrumentos y recomendaciones sobre el estudio de egresados. Tecnológico de Monterrey. Noriega Editores.

Ahumada, F., (2017). Seguimiento a Egresados: Un Estudio Diagnóstico en la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí, XIV.

Brunner, J. (2008) Educación superior y mundo del trabajo: horizontes de indagación. Revista de la Calidad de la Educación CNED, número 29. DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n29.195

Boudon, R. (1983). La desigualdad de oportunidades educativas. Editorial Laia, Barcelona, España.

Casanova, M. (1998). Un modelo evaluador y su metodología. Ed. La muralla. Capítulo VI. https://www.cucs.udg.mx/avisos/Martha_Pacheco/Software%20e%20hipertexto/Antol ogia_Electronica_pa121/casanova6.PDF.

Cárdenas-Cabello, F. (2020). Política de planeación de la educación superior en México e industria 4.0: 2013-2024. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 6 (12), 49. https://doi.org/10.29105/pgc6.12-3 DOI: https://doi.org/10.29105/pgc6.12-3

Cáceres Castellanos, E. (2016). Estudio de seguimiento egresados y egresadas con honores académicos del INTEC. Ciencia y Sociedad, 7-22. DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2006.v31i1.pp7-22

De Vries, W.; y Navarro, Y. (2011) ¿Profesionistas del futuro o futuros taxistas? Los egresados universitarios y el mercado laboral en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, Vol II, Num. 4, pp. 3-27. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2011.4.34

Jiménez, M. (2009) Tendencias y hallazgos en los estudios de trayectoria: una opción metodológica para clasificar el desarrollo laboral. REDIE. vol.11, n.1, pp. 1- 21.

Llerena, R. (1993). La importancia de la evaluación de la educación superior en México. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista89_S1A3ES.pdf.

Nava C. R. (2016). ¿Son distintas las oportunidades laborales de los egresados de diferentes modalidades educativas? 27 de noviembre del 2021, de Universidad Autónoma Metropolitana (Unidad Azcapotzalco) http://hdl.handle.net/11191/5459.

Pereira, J. E. (2010). Diagnóstico de necesidades de capacitación. Recuperado el 22 de junio de 2010 de Mercadeo. http://www.mercadeo.com/blog/2010/05/diagnostico-de- necesidades-decapacitación.

Planas, J. (2013), Los itinerarios laborales de los universitarios y la calidad de su inserción profesional, en Revista de la Educación Superior, vol. XLII, núm. 165, pp. 31-62.

Ramos-Peña, LG (2019). Las competencias del Egreso y su relación con el mercado laboral en el área de Ciencias Políticas. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 4 (8), 56. https://doi.org/10.29105/pgc4.8-5 DOI: https://doi.org/10.29105/pgc4.8-5

Sincronía (2018). Estudio de seguimiento de egresados de las instituciones educativas superiores mexicanas y extranjeras. http://portaldeinvestigacion.ula.edu.mx/investigacion/images/pdf/2019/Estudio_seguimient o_egresados_2018.pdf.

Published

2024-12-06

How to Cite

Perez rivas, G. alejandra. (2024). Employment situation and perception of graduates in their university academic training. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 11(21), 55–74. https://doi.org/10.29105/rpgyc11.21-281