Educational Leadership based on Academic Productivity, Systematic Review of the Literature
DOI:
https://doi.org/10.29105/rpgyc10.20-282Keywords:
labor productivity, motivation, science and research management, work attitudesAbstract
The idea of academic productivity must be recognized in all its ideological breadth in the university community and emerging professors in Latin America. Our study allows us to determine the fundamental elements that drive knowledge workers to carry out their work tasks, identifying reference contexts to understand the phenomenon. A theoretical framework is presented based on the empirical evidence of the qualitative design. We resorted to a systematic review of the literature with the PRISMA 2000 method, with secondary sources: open access articles corresponding to the period from 2000 to 2024; books from prestigious publishers and other sources from 1934 to 2024. Following the protocol, 65 keywords were obtained generated by a deductive selection, where 17 dimensions structure the theoretical proposal. Our results respond to What is academic productivity? How are teachers favored over management and competition systems in university culture for social transformation? How is emotional intelligence increased through the culture of competition in the neoliberal turn to social transformation? It concludes with the importance of organizational management in an individualized and collective manner to increase effectiveness and efficiency in educational leadership.
Downloads
References
Acevedo, M., A., F. (2018). La teoría del Capital Humano, revalorización de la educación: Análisis, evolución y críticas de sus postulados. Revista Reflexiones y Saberes, 5(8), 58-72. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/971/1420
Arenas-Sullcahuamán, K. (2022). Inteligencia emocional y productividad laboral de los trabajadores de la gerencia de administración y finanzas de la municipalidad provincial de Abancay año 2020 [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurím. https://repositorio.unamba.edu.pe/bitstream/handle/UNAMBA/1220/T_018.pdf?sequence=1yisAllowed=y
Arjona-Granados, M., Lira-Arjona, A., y Maldonado-Mesta, E. (2023). Los sistemas de gestión de la calidad y la calidad educativa en instituciones públicas de educación superior en México. Retos Revista de Ciencias de Administración y Economía, 12(24), 268-283. https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.05 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.05
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior [ANUIES]. (2018). Visión y acción 2030 Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México: Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional. ANUIES. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/VISION_Y_ACCION_2030.pdf
Bakker, A. B., y Demerouti, E. (2008). Towards a Model of Work Engagement. Career Development International, 13(3), 209–223. https://doi.org/10.1108/13620430810870476 DOI: https://doi.org/10.1108/13620430810870476
Bakker, A., B., Demerouti, E., y Sanz-Vergel, A., I. (2014). Burnout and work engagement: The JD-R approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 389–411. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091235. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091235
Barragán-Giraldo, D., F., Munevar-Vargas, S., L., Espinosa-Vega, M., C., y Londoño-Orozco, G., (2023). Comunicación de la ciencia y acreditación académica de profesores universitarios. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 98(37.1), 121-138. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.98015 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.98015
Blackmore, J. (2009). Leadership for social justice: A transnational
dialogue. Journal of research on leadership education, 4(1), 1-10. https://eric.ed.gov/?id=EJ875405
Blankstein, A., M., Noguera, P., y Kelly, L. (2016). Excellence through equity: Five principles of courageous leadership to guide achievement for every student. ASCD Book. https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/siteASCD/publications/books/Excellence-Through-Equity-sample-chapters.pdf
Baltodano, G.; Leyva, O. y Ganga, F. (2024). The impact of funding for public state universities in Mexico on the quality of education
Bueno-Cuadra, R. (2010). Del reflejo a las contingencias de reforzamiento: La evolución conceptual del modelo skinneriano. Cultura, 24, 1-20. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3701031.pdf
Camue, A., Carballal, E., y Toscano, D. (2017). Concepciones teóricas sobre la efectividad organizacional y su evaluación en las universidades. Cofin Habana, 11(2), 136-152. https://revistas.uh.cu/cofinhab/article/view/996
Carvajal-Pérez, A., L. (2021). Gestión actual del talento humano: Contexto universitario. Revista Nacional de Administración. 12(2), 185-198. https://doi.org/10.22458/rna.v12i2.3914 DOI: https://doi.org/10.22458/rna.v12i2.3914
Christensen, M., Morten D., J., y Tone I., S. (2018). Academic work engagement, resources, and productivity: Empirical evidence with policy implications. Studies in Higher Education, 1(45), 1-14. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1517304 DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1517304
Comete, A. (1934). Auguste Comete: Discurso sobre el espíritu positivo (1ra edición). Alianza Editorial. https://cursosupla.files.wordpress.com/2016/04/comte-a-discurso-sobre-el-espc3adritu-positivo-1844.pdf
Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías [CONAHCYT]. (2023). Programas Nacionales Estratégticos. CONAHCYT. https://conahcyt.mx/pronaces/
Consejo para la Acreditación de la Educación Superior, A. C. [COPAES]. (2023). Acreditaciones por entidad federativa [Facebook]. COPAES. https://www.facebook.com/COPAESMX/.
Contreras, T., S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: Una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123
DATA MÉXICO. (2024, 14 de marzo). Servicios de Investigación Científica y Desarrollo. Gobierno de México. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/industry/scientific-research-and-development-services
Deci, E., L., y Ryan, R. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01 DOI: https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Domínguez, G., J. (2023, 25 de septiembre). Estado humanista: Hacia una economía del trabajo sostenible y equitativa. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/capitalhumano/Estado-humanista-Hacia-una-economia-del-trabajo-sostenible-y-equitativa-20230924-0045.html
Domínguez-Pérez, J. (2018). El liderazgo compartido como recurso estratégico en los centros del profesorado. e-Co: Revista Digital de Educación y Formación del Profesorado, 15(1)253-263. http://revistaeco.cepcordoba.es/wp-content/uploads/2018/03/Dominguez.pdf
Duque-Ceballos, J., L., García-Solarte, M., y Hurtado-Ayala, A. (2017). Influencia de la inteligencia emocional sobre las competencias laborales: Un estudio empírico con empleados del nivel administrativo. Estudios Gerenciales, 33(144), 250-260. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0123592317300475 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.06.005
Durán, V., J., F. (2006). Durkheim y Saint-Simon: La construcción del ideario de la sociedad del trabajo y las nuevas paradojas de las sociedades tardomodernas. Athenea Digital, 9(2006),152-167. https://raco.cat/index.php/Athenea/article/view/39727. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n9.265
Durkheim, E. (1987). La división del trabajo social. Akal.
Fardella, C. (2020). Abrir la jaula de oro. La universidad managerial y sus sujetos. Revista Izquierdas, 49(50). 2299-2320. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50492021000100211 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50492021000100211
Fardella, C., Broitman, C., y Matter, H. (2022). Activismo, resistencia y subjetividad académica en la universidad neoliberal. Revistas Izquierdas, 51. 1-16. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8361357.pdf
Fermoso, P. (1989). El modelo fenomenológico de investigación en pedagogía social. Educar,14-15(89), 121-136. https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/download/42218/90165 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.541
Fernández-Batanero, J., M. y Hernández-Fernández, A. (2013). Liderazgo directivo e inclusión educativa: Estudio de casos. Perfiles Educativos, 35(142), 27-41. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71847-6 DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71847-6
Fernández-Navas, M. y Postigo-Fuentes, A., Y. (2020). La situación de la investigación cualitativa en Educación: ¿Nueva guerra de paradigmas? márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 45-68. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396
Franco-López, J., A., Uribe-Gómez, J., y Agudelo-Vallejo, S. (2021). Factores clave en la evaluación de la productividad: Estudio de caso. Revista CEA, 7(15), 1-26. https://doi.org/10.22430/24223182.1800 DOI: https://doi.org/10.22430/24223182.1800
Fuentes, H., C., P. (2021). Financiamiento de la educación superior: El panorama mexicano. Revista Digital Universitaria, 22(5), 1-10. http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.5.10 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.5.10
Gappa, J., M., Austin, A., E. y Trice, A., G. (2007). Rethinking faculty work: Higher education’s strategic imperative. Jossey-Bass.
Gil-Villa, F. (1995). El estudiante como actor racional: Objeciones a la teoría del capital humano. Revista de Educación, 506, 315-327. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:0cf98838-0228-4194-8be8-1033e9be1a11/re3061000494-pdf.pdf
Gobierno de México. (2024, 18 de marzo). Programa para el desarrollo profesional docente, para el tipo medio superior. Gobierno de México. http://prodep.desarrolloprofesionaldocente.sems.gob.mx/
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Bantam Books. https://asantelim.files.wordpress.com/2018/05/daniel-goleman-emotional-intelligence.pdf
González, O., L., N. (2022). El financiamiento de la educación superior publica en México. Revista Jurídica Jalisciense, 3(5), 95-122. https://doi.org/10.32870/rjj.v3i5.145 DOI: https://doi.org/10.32870/rjj.v3i5.145
Gordillo-Salazar, J., Sánchez-Torres, Y., Terrones-Cordero, A., y Cruz-Cruz, M. (2020). La productividad académica en las instituciones de educación superior en México: De la teoría a la práctica. Propósitos y Representaciones, 8(3), 1-19. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.441 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.441
Herzberg, F. (1968). Una vez más: ¿Cómo motiva usted a sus empleados? Harvard Business Review, 46(1), 13–22. https://academia.uat.edu.mx/pariente/Articulos/Administracion/Como%20motiva%20usted%20a%20sus%20empleados.pdf
Jean-Marie, G., Normore, A., H., y Brooks, J., S. (2009). Leadership for social justice: Preparing 21st century school leaders for a new social order. Journal of Research on Leadership Education, 4(1), 1-31. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ875408.pdf DOI: https://doi.org/10.1177/194277510900400102
Kato, E., L. (2019). Productividad e innovación en pequeñas y medianas empresas. Estudios Gerenciales, 35(150), 38-46. https://doi.org/10.18046/j.estger.2019.150.2909 DOI: https://doi.org/10.18046/j.estger.2019.150.2909
Kitchenham, B., y Brereton, P. (2013). A systematic review of systematic review process research in software engineering. Information and Software Technology, 55(12), 2049-2075. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2013.07.010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.infsof.2013.07.010
Kotter, J.P. (1988). The leadership factor. Free Press.
Levidow, L. (2007). Mercantilizando la educación superior: Estrategias neoliberales y contra estrategias. En J. G. Gandarilla-Salgado (Comp.). Restructuración de la universidad y del conocimiento, (pp. 75-98). Universidad Nacional Autónoma de México.
Ley General de Educación Superior, [L.G.E. S.], Reformada, Diario Oficial de la Federación [D.O.F.], 20 de abril de 2021, (México). https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf
Ley General de Educación, [L.G.E.], Reformada, Diario Oficial de la Federación [D.O.F.], 20 de diciembre de 2023, (México). https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
Ley general en materia de humanidades, ciencias, tecnologías e innovación [L.G.M.H.C.T.I] (2023, 08 mayo). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGMHCTI.pdf
Locke, E. (1968). Teoría del establecimiento de metas u objetivos. Estados Unidos
Lonescu, G. (2005). El pensamiento político de Saint-Simon. Fondo de Cultura Económica.
López-Hernández, R., E. y Vázquez-Reyes, E. (2022). Gestionar el talento de los actores universitarios mediante el liderazgo e interés: Investigadores y puestos directivos. Human Review, 13(4), 2-10. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4058 DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4058
Lozano-Rosales, R., Amador-Martínez, M., L., y Raluy-Herrero, M. (2021). Modelo de gestión de capital humano por competencias para universidades públicas en México. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 12(23). 1-28. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1107 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1107
Madero-Gómez, S. (2019). Factores de la teoría de Herzberg y el impacto de los incentivos en la satisfacción de los trabajadores. Acta Universitaria, 29(e2153), 1-18. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0188-62662019000100194 DOI: https://doi.org/10.15174/au.2019.2153
Majad-Rondón, M., A. (2016). Gestión de talento humano en organizaciones educativas. Revista de investigación, 88(40), 148-165. https://ve.scielo.org/pdf/ri/v40n88/art08.pdf
Manterola, C., Astudillo, P., Arias, E., y Claros, N. (2013). Revisiones sistemáticas de la literatura. Qué se debe saber acerca de ellas. Cirugía española, 91(3), 149-155. https://doi.org/10.1016/j.ciresp.2011.07.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ciresp.2011.07.009
Martínez, S., D. (2024). Redefinición de la comunicación en red de la ciencia y la tecnología en México [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Querétaro. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/10170
Martínez-Aragón, C. L., y Aguilar-Morales, N. (2022). Una revisión sistemática de la literatura del aprendizaje organizacional y el desempeño. Revista Científica Visión De Futuro, 27(1), 1-23. https://revistacientifica.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/746 DOI: https://doi.org/10.36995/j.visiondefuturo.2023.27.01.001.es
Martínez-Moreno, M., García-Rivas, J., Maceda-Rodríguez, M., y Gutiérrez-Giraldi, O. (2022). La productividad académica en los institutos tecnológicos mexicanos: La divulgación del quehacer educativo. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 7(2), 10–23. https://doi.org/10.25214/27114406.1387 DOI: https://doi.org/10.25214/27114406.1387
Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50, 370-396. https://psychclassics.yorku.ca/Maslow/motivation.htm DOI: https://doi.org/10.1037/h0054346
Mathieu, J., E., Kukenberger, M., R., D'Innocenzo, L., y Reilly, G. (2015). Modeling reciprocal team cohesion–performance relationships, as impacted by shared leadership and members’ competence. Journal of Applied Psychology, 100 (3), 713–734. https://doi.org/10.1037/a0038898 DOI: https://doi.org/10.1037/a0038898
Maureira, O., Moforte, C., y González, G. (2014). Más liderazgo distribuido y menos liderazgo directivo: Nuevas perspectivas para caracterizar procesos de influencia en los centros escolares. Perfiles Educativos. 36(146), 134-153. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70132-1 DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70132-1
Mayer, J., D., Caruso, D., y Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standars for intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(99)00016-1 DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-2896(99)00016-1
McClelland, D., C. (1961). The achieving society. D Van Nostrand Company. https://doi.org/10.1037/14359-000 DOI: https://doi.org/10.1037/14359-000
Mendoza-Suárez, C., E., y Bullón-Romero, C., A. (2022). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: una revisión sistemática. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(26), 1992–2003. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.468 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.468
Molero, C., Saiz, E. y Esteban, C. (1998). Revisión histórica del concepto de inteligencia: Una aproximación a la inteligencia emocional. Revista Latinoamericana de Psicología, 30(1), 11-30. https://www.redalyc.org/pdf/805/80530101.pdf
Molina, A. y Ejea, T. (2019). Entre la comunidad y el mercado: Los ámbitos y usos de la tercera función sustantiva universitaria en México. Universidad Veracruzana. https://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/BI358 DOI: https://doi.org/10.25009/uv.2148.719
Monroy-Villalobos, G., y Pedroza-Flores, R. (2009). Perspectiva de la teoría del capital humano acerca de la relación entre educación y desarrollo económico. Tiempo de Educar, 10(20), 273-306. https://www.redalyc.org/pdf/311/31112987002.pdf
Munévar-Munévar, D., I. y Villaseñor-García, M., L. (2008). Producción de conocimientos y productividad académica. Revista de Educación y Desarrollo,8(1), 61-67. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/8/008_Munevar.pdf
Nolazco, J., L. (2020). Efectos entre las actividades de innovación, exportación y productividad: un análisis de las empresas manufactureras peruanas. Revista Desarrollo Y Sociedad, 1(85), 67–110. https://doi.org/10.13043/DYS.85.2 DOI: https://doi.org/10.13043/DYS.85.2
OCDE. (2019). El futuro de la educación superior en México: Fortalecimiento de la calidad y equidad, Revisión de políticas Nacionales de Educación. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/005689e0-es. DOI: https://doi.org/10.1787/005689e0-es
Organización Internacional del Trabajo. (2016). El recurso humano y la productividad. OIT. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---emp_ent/--ifp_seed/documents/instructionalmaterial/wcms_553925.pdf
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico [OECD] (2007). La Educación Superior y las Regiones: Globalmente Competitivas, Localmente Comprometidas. OECD. https://read.oecd-ilibrary.org/urban-rural-and-regional-development/la-educacion-superior-y-las-regiones_9789264064690-es#page1
Orozco, J., Olaya, A., y Villate, V. (2009). ¿Calidad de la educación o educación de calidad?: Una preocupación más allá del mercado. Revista Iberoamericana De Educación, 51(2009), 161–181. https://rieoei.org/RIE/article/view/637 DOI: https://doi.org/10.35362/rie510637
Page, M., J., McKenzie, J., E., Bossuyt, P., M., Boutron, I., Hoffmann, T., C., y Mulrow, C., D, (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372(71), 1-9. https://doi.org/10.1136/bmj.n71 DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.n71
Panigrahi, J. (2018). Innovative Financing of Higher Education. Higher Education for the Future, 5(1), 61–74. https://doi.org/10.1177/2347631117738644 DOI: https://doi.org/10.1177/2347631117738644
Pinargote-Párraga, J., E., y Pico-Macías, M., E. (2023). Modelo de gestión de talento humano como factor del desarrollo en centros de educación superior: Revisión bibliográfica. RECIMUNDO,7(2),117-131. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.117-131 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.117-131
Powers, F., E., y Moore, R., L. (2023). Organizational analysis in preparation for LMS change: A narrative case study. TechTrends, 67, 133–142. https://digitalcommons.odu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1213ycontext=stemps_fac_pubs DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-022-00784-z
Pranitasari, D. (2022). Development of work engagement model based on organizational culture method. International Journal of Instruction, 15(2), 861-884. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15247a DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2022.15247a
Ramírez-Martínez, D., M., Palacios-Chavarro, J., A., y Castellanos-Domínguez, O., F. (2019). Análisis comparativo de la productividad académica de ciencias sociales, humanidades e ingeniería y tecnología. Revista Prima Social, 27(4), 21-39. https://latinjournal.org/index.php/ipsa/article/view/1387
Ramírez-Méndez, G., G., Magaña-Medina, D., E., y Ojeda-López, R., N. (2022). Productividad, aspectos que benefician a la organización. Revisión sistemática de la producción científica. Trascender, Contabilidad y Gestión, 7(20), 189-290. https://doi.org/10.36791/tcg.v8i20.166 DOI: https://doi.org/10.36791/tcg.v8i20.166
Ramos-Galarza, C., A. (2016). La pregunta de investigación. Avances en psicología, 24(1), 23-31. https://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2016_1/Carlos.Ramos.pdf DOI: https://doi.org/10.33539/avpsicol.2016.v24n1.141
Rivas, R. D. (2019). El humanismo ante los desafíos actuales: Una mirada desde la antropología. Revista de Museología "Kóot" (10), 192–203. https://doi.org/10.5377/koot.v0i10.6705 DOI: https://doi.org/10.5377/koot.v0i10.6705
Ropa-Carrión, B., y Alama-Flores, M. (2022). Gestión organizacional: un análisis teórico para la acción. Revista Científica De La UCSA, 9(1), 81–103. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.01.081 DOI: https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.01.081
Ruiz-Ramírez, J., A. y Glasserman-Morales, L., D. (2021). Características del aseguramiento de la calidad educativa: Un mapeo sistemático 2016-2020. Revista Complutense de Educación, 32(3), 337-348. https://doi.org/10.5209/rced.70182 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.70182
Sáinz, J. (2020). Un análisis de la productividad de las universidades en Iberoamérica. Revista Podium, 8(3),3-20. https://oei.int/downloads/blobs/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaHBBcmtuIiwiZXhwIjpudWxsLCJwdXIiOiJibG9iX2lkIn19--972c91006aae2d999723e0483389c441f4fdb001/Revista%20Podium%20N%C2%BA%208_espan%CC%83ol.pdf
Sandoval-Henríquez, F., J., y Sáez-Delgado, F. (2023). Revisión sistemática sobre competencias de investigación en estudiantes de educación superior. Páginas De Educación, 16(2), 186–211. https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3340 DOI: https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3340
Schultz, T. W. (1959). Investment in man: An economist's view. Social Service Review, 33(2), 109-117. https://www.jstor.org/stable/30016430 DOI: https://doi.org/10.1086/640656
Schultz, T., W. (1968). Valor económico de la educación. UTEHA.
Secretaría de Economía. (2023). Talento mexicano para el crecimiento y la relocalización. Secretaría de Educación Pública, Secretaría del Trabajo y Previsión Social, Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/828154/talento-mexicano_esp.pdf
Serrano, G. (2017). Competencias directivas y virtudes: un camino a la excelencia. Estudios Gerenciales, 33(143), 208-216. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/2468 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.03.004
Silva-Payró, M. P., García-Martínez, V., y Ramón-Santiago, P. (2020). La teoría del capital humano y su incidencia en la educación: Un análisis desde la perspectiva mexicana. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 11(2), 214-225. https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/395 DOI: https://doi.org/10.29059/rpcc.20201215-125
Siqueiros-Quintana, M., G., y Vera-Noriega, J., A. (2022). Cultura organizacional en instituciones de educación superior: conceptualización, medidas y variables asociadas. Revista Iberoamericana de Educación Superior,13(36) 181-199. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1190 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1190
Skinner, B., F. (1977). ciencia y conducta humana. Fontanella. https://www.conducteam.com/recursos-libros/ciencia-y-conducta-humana/
Stevenson, H. (2007). A case study in leading schools for social jus- tice: When morals and markets collide. Journal of Educational Administration, 45, 769–781. https://warwick.ac.uk/fac/soc/ces/postgrads/teachfirst/2/rmd1/stevenson_-_leading_schools_for_social_justice.pdf DOI: https://doi.org/10.1108/09578230710829937
Tebes, G., Peppino, D., Becker, P., y Olsina, L. (2020). Proceso para revisión sistemática de literatura y mapeo sistemático. Electronic Journal of SADIO, 19(2), 94-118. https://publicaciones.sadio.org.ar/index.php/EJS/article/view/170
Theoharis, G. (2007). Social justice educational leaders and resistance: Toward a theory of social justice leadership. Educational administration quarterly, 43(2), 221-258. https://doi.org/10.1177/0013161X06293717 DOI: https://doi.org/10.1177/0013161X06293717
Theoharis, G. (2010). Disrupting injustice: Principals narrate the strategies they use to improve their schools and advance social justice. The Teachers College Record, 112(1) 331-373. DOI: https://doi.org/10.1177/016146811011200105
Varón-Herrera, E. K. (2019). Liderazgo educativo siglo XXI, definiciones y características. Revista Seres y Saberes, 6(1). 21-24. https://revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/view/1807
Vroom, V. (1964). Work and motivation. John Wiley and Sons. http://garfield.library.upenn.edu/classics1985/A1985AKX9100001.pdf
Walsh, J., R. (1935). Capital concept applied to man. The Quarterly Journal of Economics, 49(2), 255–285. https://doi.org/10.2307/1884067 DOI: https://doi.org/10.2307/1884067
Weinberg, F., J. (2015). Epistemological beliefs and knowledge sharing in work teams. The Learning Organization, 22(1), 40–57. https://doi.org/10.1108/TLO-11-2013-0067 DOI: https://doi.org/10.1108/TLO-11-2013-0067
Zambrano-Valdivieso, O., y Almeida-Salinas, O. (2018). Mejora continua en productividad organizacional y su impacto en colaboradores. Colombia, 2017. Desarrollo Gerencial, 10(2), 83–102. https://doi.org/10.17081/dege.10.2.3033 DOI: https://doi.org/10.17081/dege.10.2.3033
Zaragoza-Andrade, W., A., Pineda-Martínez, J., A., Salazar-Nogueda, L., A., y Silva-Aguilar, G., I. (2023). Desempeño Laboral. Revisión literaria COMMERCIUM PLUS, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.53897/cp.v5i1.638 DOI: https://doi.org/10.53897/cp.v5i1.638
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodolfo Jiménez-León, Edith Juliana Cisneros Chacón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.