Governance and Challenges of Artificial Intelligence in the Right to Education: The Role of the Teacher in the Digital Age
DOI:
https://doi.org/10.29105/rpgyc9.18-352Keywords:
Higher Education, Governance, Artificial IntelligenceAbstract
The study aimed to analyze the challenges and opportunities associated with the use of artificial intelligence (AI) in education, focusing on its impact on the teaching role and ethical governance. With a qualitative design based on documentary review, relevant sources were analyzed between 2018 and 2023, organized into categories. The results revealed that AI has transformed the teacher into a facilitator of learning, highlighting the importance of continuous training in pedagogical, technological and critical skills. However, ethical challenges were also identified, such as the digital divide and lack of regulation, which can perpetuate inequalities and compromise academic integrity. The conclusions emphasize the need to integrate AI in an ethical and balanced way, preserving human values and promoting inclusive and quality education in line with SDG4. The importance of effective governance that guarantees transparency and equitable access is highlighted, as is the conduct of future research that includes the direct perspective of teachers and students to evaluate the practical implementation of these technologies. In short, AI represents a transformative opportunity, provided it is used as a complement and not a substitute for human interaction.
Downloads
References
Alonso-De-Castro, M.G., & García-Peñalvo, F.J. (2022). Successful educational methodologies: Erasmus+ projects related to e-learning or ICT. Campus Virtuales, 11, 95-114. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.1022 DOI: https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.1022
Asmal Lozano, KN (2023). La formación docente y el uso de las TIC para el desarrollo de prácticas pedagógicas innovadoras. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4485
Becerra, IJ, Reyes, RC, Marín, AA y Vargas, LD (2023). Modelos didácticos mediados por TIC en la enseñanza universitaria: una revisión sistemática. Educação e Pesquisa DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202349251276es
Carrero, JA (2023). Enseñar en el siglo XXI: entre desafíos, dilemas y oportunidades. Hacia una resignificación del rol docente. Conocimiento Educativo
Guamán-Gómez, VJ, Espinoza-Freire, EE, & Granda-Ayabaca, DM (2023). Rol del docente en la era digital. Portal de la Ciencia DOI: https://doi.org/10.51247/pdlc.v4i3.398
Inter-American Development Bank. (2023). IA: cómo integrarla a la educación. https://blogs.iadb.org/educacion/es/
Jara, IA y Ochoa, JM (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. DOI: https://doi.org/10.18235/0002380
Martínez González, M.A. (2023). Uso responsable de la IA en estudiantes universitarios: Una mirada recnoética. Revista Boletín Redipe. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v12i9.2008
Micheli, SV (2023). Los profesores como intelectuales transformadores al servicio de la alfabetización mediática. Una aproximación teórica a sus principales roles y tareas. anuncioComunica DOI: https://doi.org/10.6035/adcomunica.6923
Navarro, A. (2023). El nuevo rol del docente en el contexto de las tecnologías de la información y la comunicación. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.526
Núñez-Michuy, CM, Agualongo-Chela, LM, Vistin Vistin, JM, & López Quincha, M. (2023). La Inteligencia Artificial en la pedagogía como modelo de enseñanza. Revista de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación DOI: https://doi.org/10.33262/rmc.v8i1.2932
Palomares, X., Baltodano-García, G., & Leyva, O. (2022). La importancia de la gestión del conocimiento en el desarrollo de la competitividad de las Pymes del sector comercio en el Estado de Nuevo León. En Política Exterior y Comercio Exterior (págs. 226-246). México: Tirant lo Blanch.
Rincón Macías, MA (2022). Inteligencia artificial: ¿aliada o amenaza en la evaluación educativa? Desarrollo Profesoral Universitario DOI: https://doi.org/10.26852/2357593X.691
Smith, A. y Anderson, J. (2014). AI, Robotics, and the Future of Jobs. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/2014/08/06/future-of-jobs/
Torres-Vargas, J.D. (2023). La IA (ia) en la educación superior retos y oportunidades. Dialéctica.
Túñez-López, J.M., & Tejedor-Calvo, S. (2019). IA y periodismo. Doxa Comunicación, 29, 163-168. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a8 DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a8
UNESCO (Ed.) (2019). Artificial Intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. Unesco
UNESCO (Ed.) (2021a). Recomendación sobre la ética de la IA. UNESCO. https://bit.ly/3lTIvSf UNESCO (Ed.) (2021b). International Forum on AI and the futures of education developing competencies for the AI era. UNESCO. https://doi.org/https://bit.ly/3zoB6AS
UNESCO. (2023). Artificial Intelligence in Education: Challenges and Opportunities. Recuperado de https://unesco.org
Vázquez Pita, E. (2022). La UNESCO y la gobernanza de la inteligencia artificial en un mundo globalizado. La necesidad de una nueva arquitectura legal. Anuario de la Facultad de Derecho. Universidad de Extremadura DOI: https://doi.org/10.17398/2695-7728.37.273
Vitanza, A., Rossetti, P., & Mondada, F. (2019). Robot swarms as an educational tool: The Thymio’s way. International Journal of Advanced Robotic Systems, 16(1). https://doi.org/10.1177/1729881418825186 DOI: https://doi.org/10.1177/1729881418825186
Vivar, J. M. F., & Peñalvo, F. J. G. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar: Revista cientifica de comunicacion y educacion, (74), 37-47.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Abraham A. Hernández Paz, Dave Alexander López Mejía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.