Governance in Transboundary Water Resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rpgyc12.23-386

Keywords:

transboundary cooperation, environmental governance, water governance

Abstract

The objective of this article is to analyze the relationship between the concept of governance and the management of transboundary waters, as the latter represents a crucial mechanism for ensuring access to a vital resource for the survival of societies. Through a theoretical review and a documentary methodology, it is found that water governance—approached in the literature alongside other concepts such as environmental or multilevel governance—provides a relevant conceptual framework for the study of transboundary water management. The manuscript refers to the International Boundary and Water Commission (IBWC) as a binational body whose operation can be explained through the concept of environmental governance, and through which its continuity, effectiveness, and relevance have been maintained amid one of the most complex and interconnected binational relationships in the world. In conclusion, it can be stated that the IBWC constitutes an international benchmark for how a governance-based mechanism operates in the management of transboundary waters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Gilberto Ramos Peña, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctor en Gerencia y Política Educativa. Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Correo: gilberto.ramospn@uanl.edu.mx. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5697-1186

References

Comisión Internacional de Límites y Aguas (CILA). (2020). Acta núm. 325: Medidas para concluir el ciclo actual de entregas de agua del Río Bravo sin déficit, proporcionar apoyo humanitario al suministro de agua municipal para comunidades mexicanas y establecer mecanismos de cooperación futura para mejorar la previsibilidad y confiabilidad de las entregas de agua del Río Bravo a los usuarios en Estados Unidos y México.

Comisión Internacional de Límites y Aguas (CILA). (2021). Acta núm. 326: Rehabilitación del Colector Troncal Internacional y del Interceptor Internacional de Aguas Residuales (IIAR) en Nogales, Arizona.

Comisión Internacional de Límites y Aguas (CILA). (2022). Acta núm. 327: Entregas de emergencia de aguas del Río Colorado para uso en la ciudad de Tijuana, Baja California.

Comisión Internacional de Límites y Aguas (CILA). (2022). Acta núm. 328: Proyectos de infraestructura de saneamiento en San Diego, California–Tijuana, Baja California, para implementación inmediata y para desarrollo futuro.

Comisión Internacional de Límites y Aguas (CILA). (2023). Acta núm. 329: Adopción de un medio de identificación legible por máquina para el personal que cruza la frontera internacional en funciones oficiales de la Comisión o de cualquiera de sus Secciones.

Comisión Internacional de Límites y Aguas (CILA). (2024a). Acta núm. 330: Ampliación de las medidas temporales sobre el Río Colorado.

Comisión Internacional de Límites y Aguas (CILA). (2024b). Acta núm. 331: Medidas para mejorar la confiabilidad y la previsibilidad de las entregas de agua del Río Bravo en beneficio de Estados Unidos y México.

Comisión Internacional de Límites y Aguas (CILA). (2024c). Acta núm. 332: Construcción de un muro de corte compuesto para reducir el riesgo de falla en la presa internacional La Amistad. Cota, A. C. (2022). Confianza en la gobernanza de aguas transfronterizas México-Estados Unidos: El caso de Tijuana-San Diego. Norteamérica, 17(1).

De Mendonça Casadei, M. T., & De Mendonça Casadei, J. (2023). Rota das Águas: desafios da gestão dos recursos hídricos em um cenário transfronteiriço da Rota de Integração Latinoamericana. Interações (Campo Grande), e2514301. https://doi.org/10.20435/inter.v25i1.4301

Ganoulis, J., & Fried, J. (2018). Transboundary Hydro-Governance. En Springer eBooks. https://doi.org/10.1007/978-3-319-78625-4

Hincapié, S. (2023). Gobernanza ambiental global y derechos de la naturaleza en América Latina**. https://www.redalyc.org/journal/3376/337674372009/

Jiménez, A., Saikia, P., Giné, R., Avello, P., Leten, J., Lymer, B. L., Schneider, K., & Ward, R. (2020). Unpacking Water Governance: A Framework for Practitioners. Water, 12(3), 827. https://doi.org/10.3390/w12030827

Keohane, R. O., & Nye, J. S. (1974). Transgovernmental Relations and International Organizations. World Politics, 27(1), 39–62. https://doi.org/10.2307/2009925

Lemos, M. C., & Agrawal, A. (2006). Environmental Governance. Annual Review of Environment and Resources, 31(1), 297–325. https://doi.org/10.1146/annurev.energy.31.042605.135621

Marcillo, J. L. M., & Cara, R. B. (2021). Gestión integrada de recursos hídricos y gobernanza: Subcuenca del río Vinces, provincia Los Ríos-Ecuador. Redalyc.org, 27(3), 471-497. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28068276036

Milman, A., & Scott, C. A. (2010). Beneath the Surface: Intranational Institutions and Management of the United States — Mexico Transboundary Santa Cruz Aquifer. Environment and Planning C: Government and Policy, 28(3), 528-551. https://doi.org/10.1068/c0991 (Original work published 2010)

Mumme, S. P. (2016). Engineering Diplomacy: The U.S.-Mexico Boundary and Transboundary Water Management, 1944–2015. The University of Arizona Press.

Mumme, S. P., & Collins, K. (2014). The La Paz Agreement 30 Years On. The Journal of Environment & Development, 23(3), 303–330. http://www.jstor.org/stable/26197933

Naser (2021). Gobernanza digital e interoperabilidad gubernamental: una guía para su implementación. CEPAL.

Pinos, J. (2020). Múltiples modelos de la gobernanza del agua: Ecuador como caso de estudio. MASKANA 11(1), 74-80.

Rivera-Torres, M., & Gerlak, A. K. (2021). Evolving together: transboundary water governance in the Colorado River Basin. International Environmental Agreements Politics Law And Economics, 21(4), 553-574. https://doi.org/10.1007/s10784-021-09538-3

Published

2025-12-19

How to Cite

Ramos Peña, L. G. (2025). Governance in Transboundary Water Resources . Política, Globalidad Y Ciudadanía, 12(23), 138–152. https://doi.org/10.29105/rpgyc12.23-386