Governing the sustainable growth: from the global governance to the multilevel governance

Authors

  • Walid Tijerina Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc3.6-2

Abstract

The present article addresses the contributions that the sustainable growth governance has left and its utility as a standard for Mexico development plans. A documental analysis is executed about global, regional and national governance of emitted policies about sustainable development. Proposals coming from the United Nations are identified such as the ones of the European Commission, and the currently national agenda that address the current issue. It was possible to conclude that the challenges generated by the sustainable development in the public policy agendas are valid, with regard to the coordination, continuity and effective implementation. Key words: Sustainable growth, multilevel governance, European Commission, global governance. Cómo referenciar este artículo:
Tijerina, W. (2017). Gobernando el desarrollo sustentable: de la gobernanza global a la gobernanza multinivel. Políticas, Globalidad y Ciudadanía, 32-40.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alandete, A., & Miranda-Medina, C. (2012). La intervención educativa a niños, niñas y jóvenes con talento y superdotación: aportes desde los teóricos más representativos. Educación y Humanismo, 14(22), 58-73.

Aponte, M. (2013). El nuevo regionalismo estratégico en el ALBA-TCP: Alternativas a las crisis alimentaria y energética. En C. Silva, & C. Martins, Nuevos Escenarios para la Integración de América Latina (págs. 373-302). Santiago: ARCIS.

Benavides, D., Santiago, V., & Ortiz, E. (2015). Have Mexico and the United States synchronized their economic cycles with TLCAN? Contaduria y Administracion, 60, 195-229.

Cano, J. (2015). Entre lo interno y lo europeo: La acción exterior de las regiones en la unión europea. Revista d’Estudis Autonomics i Federals, 21, 128-158.

Cantú, H. (2017). Planes de acción nacional sobre empresas y derechos humanos: sobre la instrumentalización del derecho internacional en el ámbito interno. Anuario Mexicano de Derecho Internacional, XVII, 113-144.

Consejo Nuevo León para la Planeación Estratégica (Consejo Nuevo León) (2015). Nuevo León mañana: Plan Estratégico para el Estado de Nuevo León. Monterrey.

Eurostat (2016). Smarter, greener, more inclusive? Indicators to support the Europe 2020 strategy. Bruselas: Oficina de Estadística de la Unión Europea (Eurostat).

Hooghe, L., & Marks, G. (2003). Unraveling the central state, but how? Types of multi-level governance. . American political science review, , 97((2), 233-243.

Huntington, S. (1993). The third wave: Democratization in the late twentieth century. Oklahoma: University of Oklahoma Press.

International Energy Agency (IEA) (2016). Mexico Energy Outlook.

Jessop, B. (2016). Territory, politics, governance and multispatial metagovernance. Territory, Politics, Governance, 4(1), 8-32.

Jordan, A. (2012). Environmental policy in the European Union: actors, institutions, and processes. Earthscan.

Loorbach, D. (2010). Transition Management for Sustainable Development: A Prescriptive, Complexity-Based Governance Framework. Governance, 23(1), 161-183.

Marks, G. (1993). Structural policy and multilevel governance in the EC. The Maastricht debates and beyond, 392.

Mette, A. (2004). Governance. Gran Bretaña: MPG Books.

Migdal, J. (2001). State in society: studying how states and societies transform and constitute one another. Cambridge: Cambridge University Press.

Morilloc, F. (2006). El proceso de toma de decisiones en la Unión Europea. En La práctica jurídica en derecho internacional y derecho comunitario europeo: una perspectiva española (págs. 417-460). Valladolid: Brill.

Núñez, N., Sánchez, L., Sotelo, V., Miranda-Medina, C., & Osorio, C. (2017). Emprender después de una discapacidad. En Olivero, Barrios, & Acosta-Prado, Perspectivas Empresariales e Inclusivas del emprendimiento (págs. 117-144). Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolivar .

Organización de las Naciones Unidas. (25 de 09 de 2015). Naciones Unidas . Recuperado el 10 de 01 de 2017, de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Peters, G. P., Marland, G., Le Quéré, C., Boden, T., Canadell, J. G., & Raupach, M. R. (2012). Rapid growth in CO 2 emissions after the 2008–2009 global financial crisis. Nature Climate Change, 2(1), 2.

Poptcheva, E. (2014). Multilevel citizenship: The right to consular protection of EU citizens abroada. Barcelona: Peter Lang Publishing Group.

Rosenau, J. (1995). Governance in the Twenty-first Century. Global Governance, 1(1), 13-43.

Secretaría del Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT) (2015). Informe de la situación del medio ambiente en México. Ciudad de México: SEMARNAT.

Sistema Nacional de Cambio Climático (SNCC) (2014). Declaración del Sistema Nacional de Cambio Climático. México: SEMARNAT. Disponible en https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/40773/2015_declaracion_sinacc.pdf [Consultado el 10 de marzo de 2017].

Tranholm-Mikkelsen, J. (1991). Neo-functionalism: Obstinate or Obsolete? A Reappraisal in the Light of the New Dynamism of the EC. Millennium, 20(1), 1-22.

Van den Bergh, J. (2007). Sustainable development in ecological economics. En G. Atkinson, S. Dietz, & E. Neumayer, Handbook of Sustainable Development. Northampton: Edward Elgar Publishing.

Published

2019-06-27

How to Cite

Tijerina, W. (2019). Governing the sustainable growth: from the global governance to the multilevel governance. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 3(6), 32. https://doi.org/10.29105/pgc3.6-2