Politicization of influencers during the post-electoral political crisis in Bolivia?

Authors

  • Alejandra Gabriela Jiménez-Ovando Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso) https://orcid.org/0000-0002-5940-0426
  • Claudia Cadavid-Echeverri Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso)

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc8.16-1

Keywords:

Bolivia, political crisis, politicization, influencers, social networks

Abstract

This article is the product of a digital documentary review whose objective was to describe the use of social networks of seven influencers during the post electoral crisis in Bolivia in October 2019. The theoretical pillars for the present are digital social networks, Democracy 2.0, permanent campaign, and political polarization. In terms of the methodology, content analysis was applied as a quantitative method. As one of the main findings was found the negative adjective to Evo Morales, as well as the related themes denote the violent while the opposite to this is the peaceful. In this sense, it was concluded that the studied influencers having access and extensive knowledge regarding digital social networks amplified their discourses, as part of a permanent campaign against Morales, under a logic of ideological polarization using adjective and various narrative resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alejandra Gabriela Jiménez-Ovando, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso)

Maestrante en Comunicación y Opinión Pública en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales - FLACSO. Email: alita.jovando@gmail.com. ORCID: 0000-0002-5940-0426

Claudia Cadavid-Echeverri, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso)

Maestrante en Comunicación y Opinión Pública en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales - FLACSO. Email: cpatricia.cadavid@udea.edu.co. ORCID: 0000-0003-0205-120X

References

Agencia de Gobierno Electrónico y Tecnologías de Información y Comunicación [AGETIC]. (2018). Estado TIC Estado de las Tecnologías de Información y Comunicación en el Estado Plurinacional de Bolivia. Autor. https://agetic.gob.bo/pdf/estadotic/AGETIC-Estado-TIC.pdf

Agencia de Gobierno Electrónico y Tecnologías de Información y Comunicación [AGETIC]. (2019). Juventudes TIC. Estudios sobre las TIC en adolescentes y jóvenes de Bolivia. Autor. https://formaciontecnicabolivia.org/sites/default/files/publicaciones/libro_juventudes_tic.pdf

Andréu, J. (2001). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada (Documento de Trabajo). http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdf

Angus, A. (septiembre de 2019a). La democracia y Dios, vuelve al palacio (Facebook). https://www.facebook.com/AnabelAngusOficial/photos/a.620300364658729/2685696791452399/

Angus, A. (noviembre de 2019b). Policía en Cochabamba se amotina y le da esperanza a un pueblo unido en lucha... Twitter. https://twitter.com/AnabelAngusA/status/1192930607560613890

Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press.

Blumenthal, S. (1980). The Permanent campaign: inside the world of elite political operatives. Beacon Press.

Caldevilla, D. (2009). Democracia 2.0: La política se introduce en las redes sociales. Pensar La Publicidad, 3 (2), 31–48. https://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU0909220031A/15218

Campos-Domínguez, E. (2017). Twitter y la comunicación política. Comunicación Política II, 26 (5), 785–793. https://doi.org/https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01

Casero-Ripollés, A., Alonso-Muñoz, L., y Marcos-García, S. (2021). The Influence of Political Actors in the Digital Public Debate on Twitter About the Negotiations for the Formation of the Governmentin Spain. American Behavioral Scientist. https://doi.org/10.1177/00027642211003159 DOI: https://doi.org/10.1177/00027642211003159

Casero-Ripollés, A. (2017). Producing political content for web 2.0: Empowering citizens and vulnerable populations. Públicos Vulnerables y Empoderamiento Digital, 26 (1), 13–19. https://recyt.fecyt.es/index.php/EPI/article/view/epi.2017.ene.02/33293 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.ene.02

Defensoría del Pueblo. (2019). Fallecidos en conflictos. https://www.defensoria.gob.bo/contenido/muertos-en-los-conflictos

Godoy, J. (2011). Discriminación en campaña: el racismo en las elecciones peruanas (Derechos Humanos en línea). https://idehpucp.pucp.edu.pe/notas-informativas/en-derechos-humanos-en-linea/

Haro, C., y Sampedro, V. (2011). Activismo político en Red: del Movimiento por la Vivienda Digna al 15M. Revista Teknokultura, 8 (2), 167–185. https://revistas.ucm.es/index.php/TEKN/article/view/48025

Hernández - Santaolalla, V., Fernández, J. D., y Sanz, P. (2018). Influencers, marca personal e ideología política en Twitter. Cuadernos.Info, 42 (42), 19–37. https://doi.org/10.7764/cdi.42.1348 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.42.1348

Ibarra, M. (noviembre de 2019). Tuvimos por 14 años a un asesino. Eso es lo que eres Evo Morales, un miserable asesino... [Imagen adjunta] [Publicación de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/104483404268930/photos/a.104495797601024/147956439921626

Leewen, T. van. (1996). The representation of social actors. En C. Caldas-Coulthard y M. Coulthard (Eds.) Texts and practices: Readings in critical discourse analysis (pp. 32–70). Taylor & Francis.

Martínez, R., y González, C. (2018). Comunicación de Marca en Instagram, ¿Una Cuestión de Género? El Rol del Influencer de Moda. Masculinidades y Cambio Social, 7 (3), 230–254. http://doi.org/10.17583/MCS.2018.3693 DOI: https://doi.org/10.17583/mcs.2018.3693

Organización de los Estados Americanos. (octubre de 2019). Misión de Observación Electoral de la OEA sigue dando seguimiento riguroso al proceso electoral en #Bolivia... (Twitter). https://twitter.com/oea_oficial/status/1186108599954739200?lang=es%0A

Página Siete. (octubre de 2019). Queman TED de Potosí y Sucre; se desata ola de violencia en 9 regiones. https://www.paginasiete.bo/nacional/2019/10/22/queman-ted-de-potosi-sucre-se-desata-ola-de-violencia-en-regiones-235156.html

Pérez, F. J. (2010). Las nuevas redes sociales, ¿moda o revolución? Nuestro Tiempo. Revista Cultural y de Cuestiones Actuales, 70, 53-61. https://nuestrotiempo.unav.edu/es/grandes-temas/las-nuevas-redes-sociales-moda-o-revolucion

Rodríguez, O. (1986). Crisis políticas en México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 32 (124), 9–21. http://revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/download/71933/63447

Sani, G., y Sartori, G. (1983). Polarization, Fragmentation and Competition in Western Democracies. En H. Daalder y P. Mair (eds). Western European Party Systems: Continuity and Change (pp. 307–340). Sage.

Torres, N. (2018). Crisis política y politización ciudadana. Análisis de la relación entre política y ciudadanía en Chile en el momento político actual. Ciencia Política, 13(25), 223–250. DOI: https://doi.org/10.15446/cp.v12n25.66209

Published

2022-06-01

How to Cite

Jiménez-Ovando, A. G., & Cadavid-Echeverri, C. (2022). Politicization of influencers during the post-electoral political crisis in Bolivia?. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 8(16), 01–23. https://doi.org/10.29105/pgc8.16-1