Networks of cooperation of Academic Bodies of a Public University of Mexico
DOI:
https://doi.org/10.29105/pgc8.16-4Keywords:
Academic bodies, higher education, cooperation networksAbstract
The objective of this descriptive-explanatory work is to analyze the collaboration and academic cooperation and academic cooperation of the Consolidated Academic Bodies -CAC and in the Consolidation -CAEC of the UANL. The research questions are (1) What types of academic relationships do the CAC and CAEC report?, (2) What are the purposes? and (3) What kind of results do they report? The data collection was performed by analyzing the CVU of the CAV and CAEC that are registered in the System for filling the Curriculum of PRODEP. Under a quantitative analysis the research questions were answered, finding collaboration with peers from other national and international higher education institutions. In this process, the importance of reconsidering personal factors, in close relationship with the collectives for the proper functioning of the organizations is rescued. The collaborations are established to developed joint research projects and derive in the training of human resources, theses, stays and publications this is relevant because it makes evident the effort to advance, even if it is an external requirement imposed by federal programs and results in the benefit of the institution, although incipiently, in international matters.
Downloads
References
Arias, A. D. (2010). El contexto socioeconómico de la globalización en el desarrollo de las redes académicas. Corrales B. y Castañeda C. (Coords.) Redes y grupos de investigación en la sociedad del conocimiento. Una panorámica desde las IES iberoamericanas (pp.42). UAS y Ediciones del Lirio.
Armengol, A. (2001). La cultura de la colaboración. Reto para una enseñanza de calidad. Editorial La Muralla.
Bianco, M. y Sutz, J. (2005). Las formas colectivas de la investigación universitaria. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 2 (6), 25-44.
Beltrán P., (2015). Los cuerpos académicos: el nuevo imaginario del profesor universitario de México Opción, 31(3), 182-204.
Castañeda C., J. B. (2000). La consolidación de los cuerpos académicos en las políticas para la educación superior de México. Un análisis de su impacto en I.E.S. de Sinaloa. http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%201/Mesa%20G/mesa-g_7.pdf
Crco Occidente de la Anuies. (2006). Lineamiento General para las redes académicas de cooperación interinstitucional. ANUIES.
Cuadros, A.; Martínez, A. y Torres, F. (2008). Determinantes de éxito en la participación de los grupos de investigación latinoamericanos en programas de cooperación científica internacional. Interciencia, 33(11), 821-828. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0378-18442008001100010
Cruz Pallares, K. A. (2016). Los cuerpos académicos en la conformación de redes de colaboración. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 3(6), 1-13. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/105
Diario Oficial de la Federación - DOF (2013). Acuerdo número 712. Reglas de Operación del Programa para el Desarrollo Profesional Docente
Diario Oficial de la Federación - DOF (2016). Acuerdo número 21/12/16. Reglas de Operación del Programa para el Desarrollo Profesional Docente para el Ejercicio Fiscal 2017. Estados Unidos Mexicanos. Secretaría de Educación Pública
Fullan, M. (2000). Los nuevos significados del cambio en la educación. Editorial Octaedro.
Gibbons, M.; Limoges, C.; Nowotny, H.; Schwartzman, S.; Scott, P. y Trow, M. (1997) La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. España: Pomares-Corredor S.A.
Gil Antón, M. (2006). Cuerpos académicos: ¿rumbo o requisito formal? http://www.cronica.com.mx/nota.php?id_nota=261699
Guzmán A., Hernández L., y Guzmán A. (2008). El PROMEP en la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Una primera evaluación de su impacto entre los académicos. Memorias del 8vo. Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Educación Superior: UANL
Lastra B., R. y Kepowicz M., B. (2006). PROMEP-S N I: Hito respecto al bien personal y el bien estar colectivo. Revista Reencuentro, 45, México: UAM.
López L. (2010). Cuerpos Académicos: Factores de Integración y Producción de Conocimiento. Revista de la Educación Superior, 39, 155, 7-26.
Luna S., E.; Rueda B., M. y Arbesú G., M. I. (2006). Constitución y desarrollo de una red de investigadores sobre evaluación de la docencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11 (30), 971-993.
Marúm, E. (2010). Generación de conocimiento, formación de estudiantes y organización del trabajo académcio en redes y grupos de investigación. En V.A. Corrales B. y J.B. Castañeda C. (Coords). Redes y grupos de investigación en la sociedad del conocimiento. Una panorámica desde las IES iberoamericanas. UAS y Ediciones del Lirio.
Mijangos, J. C. y Manzo, K. S. 2012. Gestión del conocimiento de tres cuerpos académicos consolidados del área educativa. Revista Sinéctica, 38, 1-13. http://www.sinectica.iteso.mx/index. php?cur=38&art=38_03
Navarro L., M. A. y Sánchez R., I. (2007). Transformación mundial de la educación superior. Universidad Iberoamericana Puebla y Universidad Autónoma de Tamaulipas.
Ortiz del Ángel, Y. (2008). Del trabajo aislado al trabajo colaborativo. Memorias del 8vo. Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Educación Superior. UAN,
Pérez, M., R.; Rodríguez. G., R. M. y Ramírez. D., J. A. (2008). Hacia la construcción de un objeto de estudio: los Cuerpos Académicos en la Universidad de Guadalajara. Memorias del 8vo. Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Educación Superior. UAN,
PROMEP (1996). Corresponde a la versión fechada el 13 de noviembre de 1996, presentada al pleno de la Asamblea General de la ANUIES.
Salas, J. A., Quevedo U. y Castro V. (2007). Programa de Mejoramiento del Profesorado (PROMEP): Eficiencia Educativa y Reducciones Presupuestales. CULCyT 4(18), 5-8. http://www.uacj.mx/IIT/CULCYT/Enero-Febrero2007/4ARTCULOSALAS.PDF
Sevilla, J. J., Galaz, J. F. y Arcos J. L. (2008). La participación del académico en procesos de planeación y su relación con su visión institucional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10 (2),1-19. http://redie.uabc.mx/vol10no2/contenido-sevillagalaz.html
Secretaría de Educación Pública - SEP (2006). PROMEP. Un primer análisis de su operación e impactos en el proceso de fortalecimiento académico de las universidades públicas. México. SEP.
Surdez, E.; Magaña, D. y Sandoval, M. (2015). Conflicto de rol en profesores universitarios integrantes de cuerpos académicos. Perfiles Educativos, 37(147), 103-125. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.147.47267
Tinajero V., G.; Pérez. F., C. y Espinosa. G., E. J. (2008). Los Cuerpos Académicos en la UABC: ¿Agrupación administrativa o trabajo colectivo? Memorias del 8vo. Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Educación Superior. UAN, México.
Trujillo D., Guzmán V., y Becerra P. (2007). Las redes organizacionales en la nueva forma de producción del conocimiento. Revista de la Escuela Colombiana de Ingeniería, 67, 81-92. http://www.escuelaing.edu.co/micrositio/admin/documentos/EDUCACION-1.pdf
Urbano, G.; Aguilar, G. y Rubio, J. (2006). Programa de Mejoramiento del Profesorado. Un primer análisis de su operación e impactos en el proceso de fortalecimiento de las universidades públicas. htpp://ses4.sep.gob.mx/pe/promep/PROMEPanalisis1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Angélica Vences-Esparza, Irma María Flores-Alanís, María Guadalupe Rodríguez-Bulnes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.