Stakeholders and University Social Responsibility at the National University of San Antonio Abad in Cusco
DOI:
https://doi.org/10.29105/pgc8.16-10Keywords:
Social responsibility, stakeholders, universityAbstract
The objective of the research was to identify the perception of internal and external stakeholders regarding the university social responsibility fulfilled by the National University of San Antonio Abad in Cusco (UNSAAC). For this purpose, a qualitative, descriptive, and nonexperimental basic research was carried out, with a probabilistic sample of 211 internal stakeholders and a non-probabilistic sample of 49 external stakeholder representatives. Surveys and interview techniques were applied. The results showed that the most of the internal stakeholders perceive that the university social responsibility is moderately acceptable in the four axes of social responsibility (management, training, cognition and social perception), on the other hand, an important part of the external stakeholders perceive that the university is disconnected from the organizations of its local and regional environment, especially in the aspects of management and research, nevertheless consider that the university is an organization potentially allied to its institutional activities.
Downloads
References
Aldeanueva, I. (2013). Los grupos de interés en el ámbito de la responsabilidad social universitaria: un enfoque teórico. Anuario Jurídico y Económico Escurialense(XLVI), 235-254. Obtenido de http://www.rcumariacristina.net:8080/ojs/index.php/AJEE/article/view/154/135
Fernandez, C., Delpiano, C., & De Ferari, J. (2006). Universidad Construye País, Una Manera de Ser Universidad (Corporación Participa ed.). Santiago, Chile: Gráfica Funny. Obtenido de https://www.scribd.com/document/273088279/Univ-Construye-Pais-Completo-y-Final-2006
Fernandez, J., & Bajo, A. (Julio-diciembre de 2012). La Teoría del Stakeholder o de los grupos de interés pieza clave de la RSE, del éxito empresarial y de la sostenibilidad. Revista Internacional de Investigación en Comunicación, Vol 6(Nº 6), 130-143. doi:DOI: 10.7263/ADR.RSC.006.07 DOI: https://doi.org/10.7263/ADR.RSC.006.07
Gaete Quezada, R. (2011). Responsabilidad Social Universitaria: Una nueva mirada a la relación de la Universidad con la sociedad desde la perspectiva de las partes interesadas. Un estudio de caso. Tesis Doctoral , Facultad de Educación y Trabajo Social, Universidad de Valladolid, Valladolid, España. Obtenido de https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/923/TESIS148-120417.pdf;jsessionid=6D8D557DAC859A2E856BBAE87AD91428?sequence=1
Gaete Quezada, R. (2015). La Responsabilidad Social Universitaria desde la Perspectiva de las Partes Interesadas: un Estudio de Caso. (I. d. Educación, Ed.) Revista Electrónica: Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-29. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v15i1.17729
Gaete, R. (2012). Gobierno universitario pluralista: Una propuesta de análisis desde la Teoría de los Stakeholders. RUSC: Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, Vol. 9(2), 115-129. Recuperado el 28 de 11 de 2019, de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v9n2-gaete/v9n2-gaete
Gomez Vasquez, L., Alvarado Naveira, Y., & Pujols Bernabel, A. (2018). Practicando la Responsabilidad Social Universitaria en el Caribe. Puerto Rico: Scielo.
Gomez, M. (2011). La Iniciativa universitaria en torno al concepto de Responsabilidad Social ( Universidad Autonoma de Barcelona). Tesis para optar al grado de Maestro en Administración de Negocios Internacionales en la Universidad Autónoma de México., México.
Kehm, B. (2012). La nueva gobernanza de los sistemas universitarios (1ra. ed.). (M. Casals, Trad.) Barcelona, España: Octaedro - ICE.
Ley 30220. (2014). Ley Universitaria. Perú.
PUCP-DARS. (2019). La Responsabilidad Social Universitaria en la Pontitifica Universidad Católica del Perú. (D. A. Perú, Ed.) Lima, Perú: Dirección Académica de Responsabilidad Social-PUCP. Obtenido de http://cdn01.pucp.education/dars/uploads/2019/07/10145640/libro-rsu-pucp-final-1007.pdf
UNESCO. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior: La Educación Superior en el Siglo XXI, Visión y Acción. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Paris: Unesco.
Universidad Autónoma de Nuevo León . (2014). Modelo de Responsabilidad Social Universitaria de la Universiad Autónoma de Nuevo León. Universidad Autónoma de Nuevo León, Nuevo León. Recuperado el 28 de 11 de 2019, de http://responsabilidadsocial.uanl.mx/wp-content/uploads/2015/07/Modelo-RSU-UANL-2014.pdf
URSULA. (2019). El Modelo Ursula de Responsabilidad Social Universitaria; Estrategias, Herramientas e Indicadores. Recuperado el 6 de 1 de 2020, de Unionursula.org: http://unionursula.org/wp-content/uploads/2019/12/ursula-modelo-responsabilidad-social-universitaria-rsu.pdf
Vallaeys, F. (2013). La Responsabilidad Social Universitaria, ¿cómo entenderla para quererla practicarla? Recuperado el 27 de setiembre de 2019, de file:///C:/Users/Cliente/Downloads/4768-10574-1-PB%20(1).pdf
Vallaeys, F., De la Cruz, C., & Sasia, P. (2009). Responsabilidad Social Universitaria: Manual de Primeros Pasos (1ra. ed.). México: Mc Graw Hill, BID.
Valverde, J., Beita, W., Bermudez, J., Pino, G., Rodriguez, G., & Sanchez, R. (2011). Gestión de la Responsabilidad Social Universitaria: Dimensiones y estudio de caso (1ra. ed.). (T. e. Escuela de Relaciones Internacionales: Progrma Comercio, Ed.) Costa Rica: Dínamo Innovador.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana María Venero Vásquez, Victoria Puente de la Vega Aparicio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.