Barter in the Path of a Citizen-Consumer: An Autoethnographic Viewpoint

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc8.16-11

Keywords:

Consumption, social and solidary economy, exchange, use value

Abstract

Barter comes from citizen-costumer, exchanging good or services for others without monetary reference (use value that provides welfare) and its context is the social and solidarity economy. The aim of this study was to describe barter as a supportive practice facilitating the learning process of a citizen-consumer, who puts a critical awareness first when deciding how purchase goods and services. Following a qualitative methodology, through auto-ethnography focused on an individual barter experience in Mexico City (from 2012 to 2014) in three stages: 1) decision to be citizen-consumer, 2) specific barter experience and 3) how that experience ended. Barter was found to promote sustainability, as the crossing of objects with useful life resists planned and perceived obsolescence, constituting an innovative, community and conscious exercise based on trust and organic interactions, inspiring actions for a broad individual and collective presence on the stage sociopolitical. However, barter could be restricted by the lack of coincidence of needs and desires. It is concluded that barter is a learning process that involves tries and error, building and deconstructing individuals, societies, expectations, and practices aimed at addressing poverty and inequality caused by the pre-eminence of the paradigm of value change.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Wendy Marilú Sánchez-Casanova, Escuela Nacional de Estudios Superiores

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma Metropolitana, Xochimilco. Cátedrática Conacyt en la Escuela Nacional de Estudios Superiores. Email: wsanchez@enesmorelia.unam.mx, Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6611-7664

References

Bauman, Z. (2009). Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos [Liquid Love: On the Frailty of Human Bonds]. Fondo de Cultura Económica.

Blanco, M. (2012). Autoetnografía: una forma narrativa de generación de conocimientos. Andamios, 9(19), 49-74. http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v9n19/v9n19a4.pdf

Cázares Sánchez, C. (2013). La construcción del Derecho del Consumo. De la nostalgia al consumo responsable en el Siglo XXI. Letras Jurídicas, 14(28), 27-51. https://www.uv.mx/cedegs/files/2020/10/Revista-Letras-Juridicas-numero028.pdf

Collin Harguindeguy, L. (2012). Economía solidaria: ¿Capitalismo moralizador o movimiento contracultural? [Solidarity Economy: Moralizing Capitalism or Countercultural Movement?]. El Colegio de Tlaxcala. https://cpalsocial.org/documentos/694.pdf

Domínguez Vargas, S. (2007). Teoría económica [Economic Theory]. Porrúa.

Ellis, C., Adams, T. E. y Bochner, A. P. (2019). Autoetnografía: un panorama. In Bénard Calva, S. M. (Comp.), Autoetnografía. Una metodología cualitativa [Autoethnography. A Qualitative Methodology] (pp. 17-41). Universidad Autónoma de Aguascalientes/El Colegio de San Luis, A. C. https://editorial.uaa.mx/docs/autoetnografia2.pdf

Galeano, E. (2007). Patas arriba. La escuela del mundo al revés [Upside Down: A Primer for the Looking-Glass World]. Siglo XXI.

García Canclini, N. (2009). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización [Consumers and Citizens: Globalization and Multicultural Conflicts]. Ramdom House Mondadori.

García del Hoyo, J. J. & Jiménez de Madariaga, C. (2015). Teorías del valor: Coincidencias y divergencias en la economía y la antropología social. Revista de Economía Institucional, 17(33), 109-131. https://doi.org/10.18601/01245996.v17n33.05

González Butrón, M. A. (2020, March 05). Historia de la economía social y solidaria en Michoacán [Conference]. Seminario de Economía Social y Solidaria para la Sustentabilidad, Morelia, Michoacán, México.

Hintze, S., Federico Sabaté, A. M., Coraggio, J. L. & Cassano, D. (2003). Documento base de la Jornada Nacional sobre Trueque y Economía Solidaria. In S. Hintze (Ed.), Trueque y economía solidaria [Barter and Solidarity Economy] (pp. 19-104). Universidad Nacional de General Sarmiento/Prometeo Libros. http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/ar/ar-022/index/assoc/D4852.dir/trueque.pdf

Matthews, D. & Hodges, N. N. (2016). Clothing Swaps: An Exploration of Consumer Clothing Exchange Behaviors. Family & Consumer Sciences, 45(1), 91-103. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/fcsr.12182

Meppen, T. & Gill, R. (1998). Planning for sustainability as a learning concept. Ecological Economics, 26(2), 121-137. https://doi.org/10.1016/S0921-8009(97)00117-1

Montenegro González, C. (2014). Pedagogías en primera persona. Tejiendo una autoetnografía desde los aprendizajes de la tierra. Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, 14, 95-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4865407

Palomares, X., Baltodano-García, G., & Leyva, O. (2022). La importancia de la gestión del conocimiento en el desarrollo de la competitividad de las Pymes del sector comercio en el Estado de Nuevo León. En Política Exterior y Comercio Exterior (págs. 226-246). México: Tirant lo Blanch

Sánchez Casanova, W. M. & Desilus, B. (2020). Community Participation for the Use of Renewable Energies in Ciudad Ixtepec, Oaxaca (2008-2015). Journal of Risk and Financial Management, 13(8/167), 1-14. https://doi.org/10.3390/jrfm13080167

Tullis, J. A. (2019). Yo y los otros. La ética en la investigación autoetnográfica. In Bénard Calva, S. M. (Comp.), Autoetnografía. Una metodología cualitativa [Autoethnography. A qualitative methodology] (pp. 155-179). Universidad Autónoma de Aguascalientes/El Colegio de San Luis, A. C. https://editorial.uaa.mx/docs/autoetnografia2.pdf

Tuvilla Rayo, J. (1998). Educación en derechos humanos: Hacia una perspectiva global [Human Rights Education: Towards a Global Perspective]. Desclée De Brouwer.

Wallerstein, I. (2012). El capitalismo histórico [Historical Capitalism]. Siglo XXI.

Downloads

Published

2022-06-01

How to Cite

Sánchez-Casanova, W. M. (2022). Barter in the Path of a Citizen-Consumer: An Autoethnographic Viewpoint. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 8(16), 223. https://doi.org/10.29105/pgc8.16-11