Right to information in Coahuila: a perspective from the constitutional justice

Authors

  • José Luis Leal Espinoza Universidad Autónoma de Coahuila

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc6.12-11

Keywords:

Constitutional justice, public policies, right to information, transparency, weighting.

Abstract

Articles 46, of the Law of Access to Public Information and 9, bis of the Coahuila Notary Law, establish that public Notaries are indirect obligated subjects, because they carry out acts of authority. The general objective established the guidelines that the legislator determined the criteria that were met in the transparency obligations. The reasons expressed in the resolution were set forth through the documentary and qualitative methods, under which the constitutional examining judge of indirect amparo 186/2016, establishes that, contrary to what is expressed by the legislator, the notary cannot be considered an obligated indirect subject, since this figure does not fit into any assumption related to aid to or assistance from public entities, exercise of public spending, use or disposition of public resources, subsidies or fiscal stimuli, this form reason is understood in the sense that you do not receive a salary from the State.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexy, R. (1991). Teoría de la argumentación jurídica. España: Centro de Estudios Constitucionales.

Asensi Sabater, J. (1998). La época constitucional. España: Tirant lo Blanch.

Atienza Rodríguez, M. (2013). Curso de argumentación jurídica. España: Editorial Trotta. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv31zqcfp

Carbonell, M. (2008). El régimen constitucional de la transparencia, México: IIJ-UNAM

Contradicción de Tesis 24/2003-SS, (julio de 2003). Entre las sustentadas por el Primer y Segundo Tribunales Colegiados, Ambos en materia administrativa del Tercer Circuito, Tomo XVIII, Amparo directo 193/98. Localización: [J]; 9ª Época; Segunda Sala, S.J.F.

Del Pilar Hernández, M. y Morales Sánchez, J. M. (2015). Comentario al artículo 121 constitucional, en Derechos del pueblo mexicano. México a través de sus constituciones, Senado de la República, México: Miguel Ángel Porrúa.

Dworkin, R. (2009). Los derechos en serio. España: Editorial Ariel.

Sala de la Suprema Corte de Justicia de la Nación (2012). DERECHOS FUNDAMENTALES. SU VIGENCIA EN LAS RELACIONES ENTRE PARTICULARES. Localización: [J]; 10a. Época; 1a. Sala; S.J.F. y su Gaceta; Libro XIII, Octubre de 2012; Tomo 2; 1a./J. 15/2012 (9a.).

Gaceta (20 de diciembre de 2012). Dictamen de las Comisiones Unidas de Puntos Constitucionales; de Estudios Legislativos Primera; de Gobernación y de Anticorrupción y Participación Ciudadana en materia de transparencia. No. 77. Cámara de Senadores, México, D.F.

Islas L., J. (2007). La información pública y la jurisprudencia internacional, en Carbonell, M. y Bustillos Roñequi, J. (Coords.). Hacia una democracia de contenidos: la reforma constitucional en materia de transparencia, Instituto de Investigaciones Jurídicas (IIJ)-Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), México,

Leal Espinoza, J. L. y López Sánchez, R. (2019) El derecho a la información y datos personales en México: una visión comaprada con el sistema interamericano y europeo de derechos humanos. España: Dykinson.

López Sánchez, R. (2016). Interpretación constitucional de los Derechos Fundamentales (Nuevos modelos hermenéuticos y argumentativos, México: Porrúa

NOTARIOS. ACTAS FUERA DE PROTOCOLO. VALOR PROBATORIO (LEGISLACIÓN DEL ESTADO DE COAHUILA). Localización: [J]; 9a. Época; T.C.C.; S.J.F. y su Gaceta; Tomo V, Mayo de 1997. VIII.2o. J/13.

Pino Molina, M. (1992). El resumen documental: principios y métodos. Madrid: Pirámide

Pleno de la Suprema Corte de Justicia de la Nación (octubre de 2013). Auditorías Ambientales Voluntarias. La información y documentación generadas por los particulares o sus auditores y entregadas a la Procuraduría Federal De Protección al Ambiente durante su tramitación, si bien son de carácter público, no podrán divulgarse si se actualizan los supuestos para su reserva temporal o se trata de datos confidenciales. Localización: [J]; 10a. Época; Pleno; S.J.F. y su Gaceta; Libro XXV; Tomo 1. P./J. 26/2013 (10a.);

Real Academia Española (2016). Voz: “Fe Pública”, Diccionario del Español Jurídico, Santiago Muñoz Machado (Director), Real Academia Española, Madrid: Consejo General del Poder Judicial de España.

Real Academia Española (2016). Voz: “Fe Pública Notarial”, Diccionario del Español Jurídico. Santiago Muñoz Machado (Director), Real Academia Española. Madrid:Consejo General del Poder Judicial de España,

Sartori, G. (2016). Ingeniería constitucional comparada. México: Fondo de Cultra Económica.

Zagrebelsky, G. (2003). El derecho dúctil. Ley, derechos y justicia. España: Trotta.

Downloads

Published

2020-06-07

How to Cite

Leal Espinoza, J. L. (2020). Right to information in Coahuila: a perspective from the constitutional justice. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 6(12), 207. https://doi.org/10.29105/pgc6.12-11