Cultural context and characteristics of the institution as acculturation strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc7.14-1

Keywords:

Acculturation, characteristics of the institution, cultural context.

Abstract

This article aims to determine the relationship between the cultural context and the characteristics of the institution as variables in the process of acculturation and cultural adaptarion in Higher Education students did an academic mobility abroad. Through a mixed methodology with qualitative and quantitative studies, through the use of semi-structured interviews applied to experts on issues of internationalization of Higher Education; likewise, a total of 43 surveys were applied to students who do an academic exchange during the years 2016-2017. The main results showed important relationships between the variables because the cultural context obtained a = .741, while characteristics of the institution a = .813. On the other hand, experts indicate that students should have as much previous knowledge about the culture and institution of the host country. This is how it is concluded that the cultural contex t and the characteristics of the institution are strategic factors within the acculturation process in students. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sandy Elizabeth Martínez-Lara, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Relaciones Internacionales, Negocios y Diplomacia, Univesidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey, México profesor investigador, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales. Email: sandy.martinezlr@uanl.edu.mx. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0294-9629

Gerardo Tamez-González, Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey

Doctor en Gerencia y Política Educativa Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey, México profesor titular de tiempo completo, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, Email: gerardo.tamezg@uanl.mx. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2361-0691

Francisco Anibal Ganga-Contreras, Universidad de Tarapacá

Doctor en Administración, Universidad de Tarapacá, Chile profesor investigador, Email: ganga.francisco@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9325-6459

References

Almarcha, A. (2001). Misión de la universidad. Enseñanza superior competitiva: la globalización de los mercados Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (93), 205-220. DOI: https://doi.org/10.2307/40184334

Austin, T.R. (20 mayo 2019). Para comprender el concepto de cultura. Recuperado de: http://www.estudiosindigenas.cl/educacion/compcult.pdf

Arango, L., y Buelvas, J. (2016). Contexto cultural, Etnolinguística, y Sociodemográfico en América Latina. Caso Ecuador, Costa Rica, Perú y Colombia. Omnia, 22(2), 119-128.

Arteaga, M., y Cruz, M. (2016). Reseña de “Las universidades modernas: espacios de investigación y docencia”. De Burton R. Clark, (84).

Austin, T.R. (20 mayo 2019). Para comprender el concepto de cultura. http://www.estudiosindigenas.cl/educacion/compcult.pdf

Avendaño, W. R., Guacaneme, R. E. (2016). Educación y globalización: una visión crítica. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16(30), 191-206. DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.543

Benatuil, D., y Laurito, J. (2016). La adaptación cultural en estudiantes extranjeros. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 10, 119-134. DOI: https://doi.org/10.18682/pd.v10i0.392

Cadena, P., Rendón, R., Aguilar, J., Salinas, E., De la Cruz, F., y Sangerman, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617. DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v8i7.515

Casanova, H. (2016). Modelos universitarios emergentes. Universidades, (67), 4-5.

Church, A. (2010). Sojourner adjustment. Psychological Bulletin, 91(3), 540-572. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.91.3.540

Cortina, J. M. (1993). Whats is coefficient alpha? An examination of theory and applications. The Jorunal of Applied Psychology, 78(1), 98-104. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98

Cozby, P. C. (2005). Métodos de Investigación del Comportamiento. McGraw Hill.

Cruz, Y., y Cruz, A. K. (2008). La Educación Superior en México. Tendencias y desafíos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 13(2), 293-311. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000200004

Díaz, A. (2013). Intercultural understanding and profesional learning through critical engagement. Babel, 48(1), pp-12-19

Enríquez, Á. (2007). La significación en la cultura: concepto base para el aprendizaje organizacional. Universitas Psychologica, 6(1), 155-162.

Ferrer, N., Connell, J., y Travaglione, A. (2004). Co-worker trust as a social catalyst for constructive employee attitudes. Journal of Managerial Psychology, 19(6), 608-622. DOI: https://doi.org/10.1108/02683940410551516

Fiocchi, M.C., y Rojas, H. (2015). La experiencia de intercambio estudiantil en el extranjero: Análisis de las percepciones de chilenos que en su adolescencia participaron en programas de youth for understanding. Ultima década, 23(43), 207-233 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362015000200008

Forquin, J.C. (2002). Escola e cultura: as bases sociais e espistemológicas do conhecimiento escolar. Ed. Artes.

Garay, G., y Fredy, R. (2011). Perspectivas de historia y contexto cultural en la enseñanza de las ciencias: discusiones para los procesos de enseñanza y aprendizaje. Ciencia y Educación (Bauru), 17(1), 51-62. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100004

García, F., Alfaro, A., Hernández, A., y Molina, M. (2006). Diseño de Cuestionarios para la recogida de información: metodología y limitaciones. Revista Clínica de Medicina de Familia, 1(5), 232-236.

Gaxiola, J.C., González, S., y Gaxiola, E. (2011). Autorregulación, Resiliencia y Metas Educativas: Variables Protectoras del Rendimiento Académico de Bachilleres. Revista Colombiana de Psicología, 22(2). pp 241-252.

Geertz, C. (2017). The Interpretation of Cultures. Basic Books.

Granada, H. (2003). La cultura como estrategia de adaptación en la interacción sujeto social ambiente. Investigación & Desarrollo, 11(1), 134-161.

Guzman, E. y Burke, M. (2003). Development and test of an international student performance taxonomy. International Journal of Intercultural Relations, 27(6), 659-681. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2003.08.006

Herrera, H., Cuesta, A., y Escalante, J. E. (2016). El concepto de variable: un análisis con estudiantes de bachillerato. Educación Matemática, 28(3), 217-240. DOI: https://doi.org/10.24844/EM2803.08

Inche, J., Andía, Y., Huamanchumo, H., López, M., y Vizcarra, J. (2003). Paradigma cuantitativo: un enfoque empírico y analítico. Industrial Data, 6(1), 23-37. DOI: https://doi.org/10.15381/idata.v6i1.5938

Knight, J. (2008). Higher Education in Turmoil. The Changing World of Internationalization. Sense Publishers. DOI: https://doi.org/10.1163/9789087905224

Kroeber, L., y Kluckhohon, C. (2014). Cultura: una revisión crítica de conceptos y definiciones. Papers of the Peabody Museum of American Archeology and Ethnology, 47(1), 270-285.

Lazarus, R., Valdés, M., y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Ediciones Martínez Roca.

Monge, V. (2015). La codificación en el método de investigación de la grounded theory o teoría fundamentada. Innovaciones educativas, (22), 77-84. DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v17i22.1100

Oses, P. (2014). Análisis de los factores que facilitan o dificultan a adaptación de los estudiantes de intercambio en la Facultad de Economía y Negocios de la Universidad de Chile (Tesis de pregado, Universidad de Chile). Archivo digital. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/115363

Peña, L., y Bravo, E. (2002). Globalización y educación. Educere, 6(19), 283-288.

Peralta, F., y Arellano, A. (2006). La autodeterminación de las personas con discapacidad intelectual: situación actual en España. CES Psicología, 7(2). pp-59-77

Salgado, J.F., y Cabal, A.L. (2012). Evaluación del Desempeño en la Administración Pública del Principado de Austrias: Análisis de las Propiedades Psicométricas. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 27(2). pp 75-91. DOI: https://doi.org/10.5093/tr2011v27n2a1

Schweitzer, R., Buckley, L., y Rossi, D. (2002). The psychological treatment of refugees and asylum seekers: what does the literature tell us? Most Pluriels, (21), 1-37.

Serrano, J. (2013). Respuestas múltiples en la investigación educativa: codificación, tabulación y análisis. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 361-374. DOI: https://doi.org/10.6018/rie.31.2.164111

Strauss, A., y Corbin, J. M. (2008). Basic of qualitative research 3ra edición. Sage Publications.

Van Der Molen, H.J. (1999). Metas y proyectos de la educación superior. Fundación Universidad-Empresa.

Ward, C., Bochner, S., y Furnham, A, (2001). The Psychology of culture shock. Routledge.

Wit, H. (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 8(2), 77-84. DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v8i2.1247

World Bank (23 mayo 2019). Empowerment and proverty reduction: evaluation team. World development report 2000/200. www.worldbank.org/

Published

2021-06-01

How to Cite

Martínez-Lara, S. E., Tamez-González, G., & Ganga-Contreras, F. A. (2021). Cultural context and characteristics of the institution as acculturation strategies. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 7(14), 1. https://doi.org/10.29105/pgc7.14-1