Management Communication strategies in fast food restaurants in Los Mochis, Sinaloa Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rpgyc12.23-315

Keywords:

Management strategies, decision making, fast food businesses

Abstract

The purpose of the research is to examine current management communication strategies that enable appropriate decisions to be made to achieve competitive conditions. It refers to a quantitative research of descriptive scope, carried out through an instrument that consisted of an online survey of 10 items that was carried out with fast food businesses. The study population was 30 participants made up of owners and employees of food establishments in Los Mochis. The variable analyzed was management tactics as a key element in the decision-making process. Finally, within the main findings, it was found that the indicators that favor management strategies in fast food restaurants in the city are the active participation of workers in the strategies, economic reward and having an optimal organizational infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anguita, C., Labrador, R., Campos, D., Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J. y Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos. Atención primaria, 31(8), 527-538

Ávila, E., (2018). Plan estratégico de marketing para desarrollar el posicionamiento de la marca Riviera. (Tesis de grado). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Guayaquil, Ecuador. http://repositorio.itb.edu.ec/handle/123456789/615

Camargo, A., Hernández., J. y Campoya, A. (2024). Integración y validación de una encuesta para evaluar cultura corporativa y productividad en trabajadores administrativos. CULCYT. Cultura Científica y Tecnológica, 21(1), 9-15. DOI: 10.20983/culcyt.2024.1.2e.2

Cerda, B. (Marzo de 2012). Guia rapida de comercio internacional. Trillas.

Cobaleda Londoño, M. (2020). Definicion del tipo de estrategia mas adecuado para una empresa dedicada a la oferta de servicios del mantenimiento de inmuebles en el estrato 6 de la comuna 14 de la ciudad de medellin. Obtenido de https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/686

Free, D.. (1990). La gerencia estreategica. Legis.

Davis, D. (2000). Investigación en administración para la toma de decisiones. http://50.18.153.62/handle/20.500.14039/7468

Delgado Saeteros, Z., Valenzuela Velasco, C., & Portilla Castell, Y. (2023). Estructura Organizacional de una empresa de producción gráfica. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 5(4), 73-83. https://doi.org/10.47606/acven/ph0208

Dessler, G. (2013). Gestión de recursos humanos. Pearson Educación.

Deming, E. (2000). Out of the Crisis. MIT Press.

Diestra Quinto, N., Cordova Villodas, A., Esquivel Cueva, D., & Nina Vera, S. (2021). La inteligencia artificial y la toma de decisiones gerenciales. Revista De Investigación Valor Agregado, 8(1), 52 - 69.: https://doi.org/10.17162/riva.v8i1.1631

Di Nardo, Y. (2005). Satisfacción laboral, comunicación interna, sexo, edad, nivel educativo, antigüedad y nivel de cargo: un análisis de ruta (Tesis de maestría). Universidad Católica Andrés Bello. Caracas, Venezuela. biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/ biblioteca/marc/texto/AAQ5056.pdf

Drucker, P. F. (1967). The Effective Executive: The Definitive Guide to Getting the Right Things Done. HarperCollins Publishers.

Fuertes, G., Gutierrez, S., Alfaro, M., Vargas, M., & Sebattin, J. (30 de 06 de 2020). Conceptual Framework for the Strategic Management: A Literature Review—Descriptive. https://www.hindawi.com/journals/je/2020/6253013/

Guzmán, A. (2005). Medios de comunicación como empresa: una propuesta por la calidad. El caso de los productos de Información Económica del Diario de Navarra. Palabra clave, (12) 1-17. https://www.redalyc.org/pdf/649/64901204.pdf

Hellriegel, D., Jackson, S., & Slocum, J. (2002). Administración: Un enfoque basado en competencias. CENGAGE Learnig.

Hernández González, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000300002&lng=es&tlng=es.

Hernández, R. (2004). Metodología de la investigación, 3. ed. McGraw-Hill.

Hill, C. (2015). Administración estratégica: teoría y casos, un enfoque integral. Cengage Learning México.

Martínez, C. (24 de Enero de 2018). Investigación descriptiva: definición, tipos y características. https://www.lifeder.com/investiga¬cion-descriptiva

Naranjo, Y., Ávila, M., & Concepción, J. (2018). Las estrategias como herramienta en el desarrollo científico de Enfermería. Revista Archivo Médico de Camagüey, 22(4), 564-580. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552018000400564&lng=es&tlng=es.

Pilco, J. (2020). Influencia del marketing digital para impulsar el consume de comida rapida de Guayaquil. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/19544/1/UPS-GT003062.pdf

Quispe chuchon, J. (26 de 07 de 2020). Propuesta de mejora en la gerencia estratégica para la gestión de calidad de las micro y pequeñas empresas del sector comercio, rubro abarrotes, caso: “Bodega Sueng”, Cañete – 2019. http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/17129

Quispe Pari, D. y Sanchez Mamani, G. (2011). Encuestas y entrevistas en investigación científica. Rev. Act. Clin. Med,10, 490-494. http://revistasbolivianas.umsa.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-37682011000700009&lng=pt&nrm=iso>. ISSN 2304-3768.

Ramírez, R., Lay, N., & Sukier1 , H. (Febrero de 2020). Gerencia estratégica para la gestión de personas del sector minero de Venezuela, Colombia y Chile. SCIELO: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07642020000100133&script=sci_arttext

Srinivasan, M., Stank, T., Dornier, P.-P., & Petersen, K. (2017). Cadenas internacionales de suministro. Trillas.

Schein, E. H. (2004). Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons.

Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introduccion a los metodos cualitativos de investigacion. PAIDOS

Ulrich, D., Younger, J., Brockbank, W., & Ulrich, M. (2012). HR Transformation: Building Human Resources from the Outside In. McGraw Hill Professional.

Urquizo, P. (2023). Plan de negocios de la empresa restaurante de comida rápida “Hey whats up”. [Tesis de maestría]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/9163/1/T4009-MAE-Urquizo-Plan.pdf

Zambrano-Zambrano, W., & Vegas-Meléndez, H. J. (2021). Estrategias gerenciales basadas en la perspectiva de la diferenciación. Reflexiones desde el contexto ecuatoriano. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 5(8), 87-104. https://doi.org/10.46296/yc.v5i8edespen.0104

Published

2025-12-19

How to Cite

Peña Rodriguez, P. I., Pérez-Alvarez, G. F., & Salcido-Vega, F. G. (2025). Management Communication strategies in fast food restaurants in Los Mochis, Sinaloa Mexico . Política, Globalidad Y Ciudadanía, 12(23), 70–83. https://doi.org/10.29105/rpgyc12.23-315