University paradiplomacy, the transformations of universities in the face of COVID 19

Authors

  • María Gabriela Zapata-Morán Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Jorge Hipólito Berlanga-Ramírez Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Hugo Salazar-Mata Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey

DOI:

https://doi.org/10.29105/pgc7.14-11

Keywords:

COVID-19, Internationalization of higher education, University paradiplomacy

Abstract

The public and private university model in Mexico has been transformed with the arrival of the COVID-19 pandemic. The new strategies of university paradiplomacy create a new university system capable of integrating digital strategies and inter-institutional relations at a distance. The objective of this article is to compile the different strategies that are implemented to carry out paradiplomatic actions in universities and the impact they have on attracting foreign students who enter a Postgraduate degree at UANL. In a study carried out before and during the pandemic, a quantitative instrument was used to collect data through surveys applied to foreign students. This article is the product of a documentary and literary review where it was found that the contrast of results indicated a transformation in the university company and its internationalization during the pandemic. The new university models bring with them new paradiplomacy strategies that allow us to understand the international dimension of universities as local actors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Gabriela Zapata-Morán, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Relaciones Internacionales, Negocios y Diplomacia por la Universidad Autónoma de Nuevo León, Profesora en la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Email: gabrielazapmor15@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4386-084X.

Jorge Hipólito Berlanga-Ramírez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctor en gerencia pública y política social por la Universidad de Baja California, Profesor titular en la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Email: polo_rmz@hotmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4509-6830.

Hugo Salazar-Mata, Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey

Doctor en Filosofía con orientación a la Gobernabilidad, Universidad Autónoma de Nuevo León, Profesora en la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Email: hugosalazarm@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6254-3436

References

Abdolalizadeh, M. (2014). Influential factor in international students’ college choice of a rural, regional university. Kentucky: ProQuest LLC.

Acedo, C. (2012). Internacionalización de la educación docente. Perspectivas 42(1), 1-4.

Altbach, P. G. (1991). Impact and adjustment: foreign students in comparative perspective. Higher Education, 21 (3), 305-323.

Altbach , P. y Knight , J. (2006). Visión panorámica de la internacionalización en la educación superior: motivaciones y realidades. Perfiles educativos,28(112), 13-39.

Altbach, P. G. y De wit, H. (2020). El impacto del coronavirus en la educación superior. Nexos , 1-10 https://educacion.nexos.com.mx/?p=2221.

Amador, G. (2013). Política educativa y su relación con la internacionalización y la cooperación internacional en la educación superior: el caso de México. PORTES, Revista Mexicana de Estudios sobre la Cuenca del Pacífico, 13(7), 35-55.

Bertram, D. (2008). Likert Scales. Topic Report, 1-10.

Carrillo, V. y Blanco, T. (2015). La proyección internacional de las universidades españolas en sus sedes web. Universidad de Zulia, 183-203.

Cornago, N. (2000). Diplomacia, paradiplomacia redefinición de la seguridad mundial. Madrid: Marcial Pons.

Duchacek, I. (1986). The territorial dimension of politics: within, among and across nations. New York: Greenwood Press.

Elliot, M. (2021). What Is the Future of Higher Education’s Internationalization? Hardvard Press, recuperado de: https://mittalsouthasiainstitute.harvard.edu/2020/08/future-of-higher-educations-internationalization/

Farias, J. (2014). La paradiplomacia y la construcción de sus bases teóricas. CONfines 10(19), 159-164.

Gacel, J. (2003). La internacionalización de las universidades mexicanas. ANUIES 35(1) 133-142.

Greogory, B. (2011). American Public Diplomacy. The Hague Journal of Diplomacy 6, 351-372.

Harispe, A. y Araya, J. (2014). “Nuevos actores subnacionales en el sistema internacional: municipios y universidades”. Ponencia presentada en el VII Congreso de Relaciones Internacionales del IRI, el I Congreso del CoFEI y el II Congreso de la FLAEI, Buenos Aires, Argentina, 26, 27 y 28 de noviembre de 2014.

Hull, D. (1986). Proceedings of the biennial meeting of the philosophy of science association. JSTOR.

Joseph, M. (2010). Graduate College Selection and its Impact on Branding: Journal of Academic Administration in Higher Education.

Larrea, M. y Astur, A. (2017). Políticas de internacionalización de la educación superior y cooperación internacional universitaria. UNICEN.

Matas, A. (2016). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Redie, 38-47.

Melissen, J. (2005). The New Public Diplomacy: Soft Power and International. Basingstoke: Palgrave MacMillan.

Ming, J. (2010).Institutional factors influencing student’s college choice decisions in Malaysia. Curtin University.1(3), 53-58.

ONU (2021). Ciudadanía global: una fuerza nueva y vital recuperado de https://www.un.org/es/chronicle/article/ciudadania-global-una-fuerza-nueva-y-vital

Petruzzellis, L. y Romanazzi, S. (2010). Educational value: how students choose university, Emerald 24(3), 139-158.

Ruiz-Gutierrez, C. (2014). Internacionalización de la educación superior, Paradiplomacia universitaria y la gestión de la comunicación en este proceso. Piura Peru: Universidad de Piura.

Sebastian, J. (2004). Cooperación e internacionalización de las universidades, 211. Recuperado de: http://www.iesalc.unesco.org.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=242

Soldatos, P. (1990). An Explanatory Framework for the Study of Federated States as Foreign-Policy Actors. Units, Oxford University press 34-38.

Teas, K. y Agarwal, S. (2000). The effects of extrinsic product cues on consumers perceptions of quality, sacrifice, and value. Journal of the Academy of Marketing Science, 3(4), 278-290.

UANL, U. (2020). Plan Institucional de Desarrollo 2030. UANL .

Velázquez, R. (2007). La Paradiplomacia mexicana: Las relaciones exteriores de las entidades mexicanas. México: CIDE.

García-Waldman, Jiménez y Zapata-Morán, (2019), La paradiplomacia universitaria: La internacionalización de la educación superior en América Latina, Revista Política, Globalidad y Ciudadanía DOI: http://dx.doi.org/10.29105/p4.8-3.

Zapata Moran, M. (2021). Las estrategias de Paradiplomacia Universitaria en la atracción de estudiantes extranjeros de Posgrado de la Universidad Autónoma de Nuevo León publicado en Universidad Autónoma de Nuevo León.

Zeraoui, Z. (2016). Para entender la Paradiplomacia. Desafíos.

Published

2021-08-29

How to Cite

Zapata-Morán, M. G., Berlanga-Ramírez, J. H., & Salazar-Mata, H. (2021). University paradiplomacy, the transformations of universities in the face of COVID 19. Política, Globalidad Y Ciudadanía, 7(14), 233. https://doi.org/10.29105/pgc7.14-11